tisdag 30 mars 2010

Vattenmelon mot näsblod

Vattenmelon mot näsblod? Jovisst, åtminstone enligt doktor Yulan Niu, som jag hade glädjen att få höra ett föredrag nyligen. Hon bedriver sedan år 1995 kliniken Akupunktio ja Kiinalainen Hoito i Helsingfors. Doktor Niu har studerat både västerländsk medicin och traditionell kinesisk läkekonst. Kosten har stor betydelse i den kinesiska läkekonsten. Balansen mellan yin och yang är en av grundprinciperna. Fortfarande är patientens puls och tunga väsentliga delar av diagnosticeringen, något som jag inte sett här i väst.

Sagt och gjort, jag som hade haft näsblod dagen innan köpte en vattenmelon och åt av den i några dagar. Och höll paus med rödvinet, som doktor Niu också beordrat. Näsblodet återkom inte. OK - inte kan jag så klart veta om det var vattenmelonens förtjänst, men i alla fall smakade den fantastiskt bra just de dagarna, det kändes som om jag faktiskt haft begär efter den, jag som inte ens gillar vattenmelon särskilt mycket!

Jag kommer att skriva mer om kinesisk läkekonst senare.

2 kommentarer:

  1. Hm, kan han nu vara helt tillförlitlig om han rekommenderar att ämna bort rödvinet? Undrar just... ;)

    SvaraRadera
  2. Ja, jag tänkte nog först detsamma, Linda! ;) Men jag ska förklara lite mer: Yin och yang ska vara i balans, och för balansen behövs både och så klart. Rödvin är väldigt yang, vattenmelon väldigt yin. Näsblodet är en obalans i kroppen där enligt kinesisk läkekonst yang är för starkt, och då ska yin förstärkas. Många olika sjukdomar och krämpor är obalanser, som kan botas med bättre balans. T.ex. reumatismen är en stark obalans där hela yang måste tas bort, och hur kineserna lindrar/botar den stämmer faktiskt överens med kostrekommendationer för reumatiker här i väst! Så - yin och yang är ett sätt att åskådliggöra hur balansen ska återfås.

    Med andra ord - sen när jag är i balans igen kan jag med ro fortsätta dricka rödvin! :)

    SvaraRadera