söndag 28 mars 2010

Veckans traditionella finska: makaronilåda

Voj nej! Just den här veckan jag startat min blogg är jag, som jag tidigare skrev, business-änka, dvs mannen min är på resa. Så maten är kanske lite enklare än vanligt, och jag har jag igen lyssnat på barnen, som önskade makaronilåda. Jag lovar att det blir mer kulinariskt senare! Men - kanske ni har glädje av lätta vardagsrecept också? Nå - sagt och gjort, jag tog fram ett paket ekologiskt malet nötkött ur frysen redan igår för makaronilådan.

Tillagningstid: 65/20 minuter (alltså 20 minuter aktiv tillredning, resten i ugnen). För 4 personer * 2-3 dagar.
Först satte jag på ugnen på 200 grader och ca 700 gram makaroni att koka. Så brynde jag två lökar och ett knappt kg malet nötkött (ekologiskt) i smör. Sedan varvade jag makaroner och kött i en smord panna. På det hällde jag äggstanning som var gjord på 7 ägg (ekologiska), 1 dl vispgrädde och kanske 7 dl mjölk (ekologisk). Kryddade med svart- och vitpeppar och salt. Sen ca 45 minuter i ugnen. Klassikern klar!

Salladen som min stora flicka trollade ihop passade bra till, klassisk med lite rucola och spenat och röd mangold med, samt dressing av olivolja och äppelcidervinäger (eko).

8 kommentarer:

  1. Och barnen åt med gusto! :D Att barn sen kan vara så galna i makaronilåda! Tycker nog också det är helt ok mat, men inte så läckert som mina barn också tycker att det är. Lagar det nog hemskt sällan.

    x mippe

    SvaraRadera
  2. Samma här, det var nog ett eller två år sedan jag lagade senast!

    SvaraRadera
  3. Roligt att du börjat blogga om mat :) Jag har redan tidigare blivit inspirerad av dina recept och mattips!

    SvaraRadera
  4. Om du tar spiralmakaroner och lite ost på så kan du ha den där lådan som finmat åt gäster och kalla det för "Pastagratiné"! :P

    SvaraRadera
  5. Hej,
    Roligt att du bloggar! En dum fråga men om man använder (färsk) spenat i sallad, måste man då förvälla den först?

    SvaraRadera
  6. Hej Thelma! Tack ska du ha. Om spenaten: Orsaken till att man ofta förväller spenat är att den innehåller oxalsyra och nitrat.

    Oxalsyran är dock inte skadlig i mindre mängder, men man behöver ju inte äta stora mängder rå spenat typ dagligen. Rå spenat är dock jättenyttigt, ännu nyttigare än kokt, så jag tycker nyttan uppväger!

    Nitraten igen finns huvudsakligen i skaften och på äldre större spenatblad. I en sallad använder man ju bara miniblad, så där är ingen fara. Fräser man upp större blad i stekpanna utan att förvälla så kan man ta bort de tjockaste skaften.

    SvaraRadera
  7. majmamma, tack, och du ser ju också ut att gilla mat :)
    Peetra, hehe, bra idé, kanske med en bechamelsås överst? Och kanske blanda skinktärningar i? Fast tja, är jag helt ärlig så tycker jag den klassiska maccheronilådan är bäst med klassiska inhemska böjda borrade, har faktiskt provat med penne en gång och det blev inte lika bra.

    SvaraRadera
  8. Tack för infon! Då kanske man vågar prova på att slänga i lite spenat i salladen också.

    SvaraRadera