lördag 10 april 2010

Groddar! Del 1.

Så här i april när grönsaksutbudet, i synnerhet det inhemska, är som allra sämst är det en god idé att odla egna groddar. Jag har idag lagt mungbönsgroddar att gro.

Igår sköljde jag dem, och så hade jag dem i blöt över natten i en stor glasburk. I morse hällde jag av vattnet, lade en tunn tygbit över öppningen, och fäste med en gummisnodd. Sedan ställde jag burken upp-och-ner på min torkhylla och täckte med en tidning.

Observera att de ska ha mörkt! Ett traditionellt finskt torkskåp där de kan droppa ner på diskbänken och samtidigt ha mörkt är ännu bättre, men jag har inte ett sånt. Se också till att öppningen inte helt täcks av groddarna - helst ska lutningen vara större än på min bild - det är viktigt att groddarna får luft!

Nu ska de bara sköljas morgon och kväll tills de är färdiga. Det borde ta så där 4-5 dagar. Fortsättning följer senare.

Mungbönsgroddar är goda och näringsrika. Du kan läsa mer t.ex. på Finelis sidor. De är rika på kalcium, flera aminosyror, A-vitamin, E-vitamin och C-vitamin. Jag brukar använda groddarna i huvudsak i sallader, wokrätter och på smörgåsen.

Här kan du läsa alla groddinläggen!

9 kommentarer:

  1. Jag skulle också vara lite sugen på groddar, men är lite rädd att de ska börja mögla... Hur undviker man sånt månne?

    SvaraRadera
  2. Linda, har du fått dom att mögla nån gång då? Jag har aldrig hört om ett sånt problem. Viktigt är så klart att ha en riktigt ren glasburk, och rena händer när man sköljer. Och sen efter att de är klara förvaras de i kylskåp.

    SvaraRadera
  3. Nää, inte egentligen, det var bara nåt jag tänkte att lätt kunde hända. Men kanske det är därför man ska skölja så ofta då?

    SvaraRadera
  4. Jo säkert försvinner också eventuella mögelsporer som kommit via luften vid sköljningen. Men sköljningen ger också vatten åt de växande groddarna.

    SvaraRadera
  5. Var får man köpa av groddarna? Plockade som hastigast idag från s-market en ask med vad jag trodde var groddar, men dem skulle man blötlägga 8h och sen koka....

    SvaraRadera
  6. Majmamma, du har säkert rätt groddar i alla fall! Är det mungböna? Groddning tycks vara så "extreme" (haha!) att det inte alltid finns anvisningar på påsarna. På min mungbönspåse stod det inte heller att de kunde groddas, utan bara kokas! Samma gäller väl åtminstone gröna linser också.

    SvaraRadera
  7. Jo det är mungböna. Ok, då ska jag försöka med att grodda dem. Tackar!

    SvaraRadera
  8. Har märkt att jag efter första nattens blötläggning måste hälla alla bönor på ett fat (som klirrar) för en del av bönorna börjar inte svälla och är hårda som små stenar. Är rädd för att de blir kvar bland groddarna annars och då kan man bita sönder tänderna. Brukar du kolla igenom dem? Det tar ju lite tid, men ljudet från dem är så skarpt att då man häller lite i taget på tallriken och det klirrar till så får man bara leta efter den skyldiga tills det inte klirrar mera.
    -Katarina

    SvaraRadera
  9. Katarina, jo, det kan nog vara en bra idé. Även om jag inte har gjort det. En annan möjlighet är att göra detta helt på slutet, se Del 4, ifall man vill blötlägga alla groddarna till sist i en stor skål för att samtidigt få bort de gröna "ytterhattarna". Då borde ju också eventuella hårdisar sjunka till botten! Jag ska ännu återkomma ifall jag hade hårdisar med nu till sist, jag tror nog inte, även om mina groddar faktiskt gått över sitt bäst-före-datum när jag började grodda dem.

    SvaraRadera