söndag 18 april 2010

Margarin

Jag har märkt att de flesta inte vet hur margarin tillverkas. Margarinet marknadsförs bland annat med fraser som "sisältävät runsaasti hyvää, pehmeää rasvaa ja sekä sydänystävällisiä omega-3-rasvahappoja" (från Keijus webbsida). Tror folk alltså verkligen på att margarin innehåller "gott mjukt fett"? Det är nämligen en solklar lögn, enligt mig. Jag ska förklara varför.

Margarin görs av växtoljor. Växtoljor är flytande vid rumstemperatur, förutom några få undantag som t.ex. kokosolja. För att få dem bredbara måste de ändras till fast form. Det finns två sätt att göra det: härdning eller omestring. Förr härdades alla margariner, men dagens bordmargariner som t.ex. Keiju är omestrade.

Så här går margarintillverkningen till i korthet.
1. Oljan utvinns ur fröna, t.ex. rapsfrö, genom extrahering med heptan eller hexan (lösningsmedel som finns i bensin).

2. Lösningsmedlen tas bort genom förångning i 150 grader.

3. Härdning eller omestring för att förändra oljan till fast form.

Härdning innebär behandling med vätgas i 120-210 graders temperatur under 6-8 timmar med hjälp av metallkatalysatorer, oftast nickel- eller nickel/aluminiumblandning.

Vid omestring förs oljan in i en omestringsreaktor, där det reagerar natriummetylat, ett oerhört reaktivt ämne. Då klipps fettmolekylerna sönder och det bildas glyceroldelar och fria fettsyror. Sedan inaktiveras natriummetylatet med vatten och fettsyrorna hoppar tillbaka till glyceroldelen, men i nya onaturliga positioner. Under reaktionen blir blandningen brunfärgad och därför måste den blekas efteråt.

4. Blekning för att avlägsna oönskad färg, bland annat bruna eller gröna toner beroende på härdningsmetoden. Blekningen sker genom filtrering eller värmebehandling i 110 grader.

5. Fettet tvättas och lukten avlägsnas. Också såpa bildas som tvättas ur efteråt.

6. Till sist tillsätts smak och andra tillsatser, som vitaminer, emulgeringsmedel och konserveringsmedel, och vatten ifall det är fråga om lättmargarin.
Därför använder jag, liksom allt fler andra, smör. Särskilt nu då det kommit så många undersökningar som visar att mättat fett inte sen heller är farligt, vilket myndigheterna, påverkade av den lobbande livsmedelsindustrin, försökte hjärntvätta oss med ända sedan 70-talet. Smör är en naturprodukt som innehåller naturliga vitaminer, naturligt fett och naturlig smak!

Kan man verkligen kalla denna otroligt hårt processade och konstgjorda industriprodukt för "gott mjukt fett", som margarinföretagen gör?

Källor, där du också gärna kan läsa mer om margarin:
Gunnar Lindgrens sidor om margarin
Pekka Lahtinens sida om margarin

Uppdaterat 7 maj 2010: Jag har senare skrivit ett inlägg om smör

12 kommentarer:

  1. Jag håller fullt och fast med om att smör är en mindre behandlad produkt än margarin, men nog är smör en industriprodukt också! Processen är nog långt ifrån den glada bondmoran som står och kärnar den nymjölkade mjölken från den lyckliga kon...

    Smör tvättas också, mjölken är högpastöriserad och genomgår värmebehandling för att skilja ut just rätt fetter ur mjölken osv... Grädden genomgår en mekanisk behandling för att fettet skall klumpa sig. (Som att kärna smör antar jag. :-)) Syrningen görs oftast med en tillsats som är gjord på mjölksyrebakteriekultur och skummjölk...

    Finns det margarin gjort på kallpressade oljor?

    Vad är skillnaden mellan smör och kärnsmör?

    Tack för ditt inlägg, det fick mig att fundera över hur smör tillverkas. :-)

    SvaraRadera
  2. Bakformen, du har rätt, mitt inlägg handlade om margarin, inte om smör :). Jag ska försöka göra lite research och skriva ett om smör lite senare!

    Allt jag sa om smör är att det består av naturliga fetter och vitaminer och naturlig smak, och det håller jag fast vid. Ja jag skrev att det är en naturprodukt - det håller jag såtillvida också fast vid att en produkt som har sin naturliga smak, färg och vitaminer kvar och är utan tillsatser förutom salt kallar jag nog naturprodukt. Tekniskt sett är det väl en mejeriprodukt. Jag ska försöka återkomma nåt tag!

    Jag köper förresten själv kärnat smör alltid när det finns i butiken. Tyvärr är det jätteofta slut. Just nu har jag ekologiskt kärnat smör från Eat&Joy (Glaspalatset i Hfors), det är jättegott.

    SvaraRadera
  3. Bakformen, du frågade om det finns margarin gjord på kallpressad olja. Möjligtvis finns det sån som har det tillsatt, men inte som huvudingrediens. Som jag skrev så processas växtoljan i många olika skeden med hög upphettning etc., och "omvandlingen till fast form" görs antingen genom omestring eller härdning. Så det blir ju en fysisk (kemisk) omöjlighet, eller hur?

    SvaraRadera
  4. Visst skrev du om margarin, men din poäng var väl lite "margarin - BAD, smör - GOOD"? ;-)

    Vad betyder självkärnat smör?

    Jag skall försöka komma ihåg gå förbi Eat&Joys nåt tag... En bekant talade lyriskt om någo franskt(?) smör som hade saltkristaller i sig. Men jag kommer inte mera ihåg vad det heter...

    Med kallpressad olja tänkte jag närmast på att man skulle kunna undvika de två första stegena i tillverkningen...

    Om högpastorisering är en naturlig metod kan man väl också diskutera. Men det är väl närmast en frågan om var man drar gränsen. Mindre "förädladt" är smör än margarin.

    Min poäng var närmast att smör (speciellt det vanliga billiga i butikshyllan) också är en industriprodukt.

    SvaraRadera
  5. Bakformen, tack för åsikterna, alltid roligt med kommentarer!

    Men min poäng var faktiskt att förklara hur margarin tillverkas, eftersom de flesta jag diskuterat saken med inte känner till processen. För att ha en poäng om att smör är bra och margarin dåligt krävs helt annan text, och det kanske jag kommer till senare.

    Angående kärnat smör: Jag skrev att jag själv köper kärnat smör, inte att jag köper självkärnat smör :). Men visst kan man kärna själv också om man vill, fast det går jag inte in på nu...

    Att lämna bort de två första stegen i processen är knappast lönsamt, då jag gissar på att kallpressningen är mångfalt dyrare än den nuvarande metoden. Men som sagt - det känner jag inte till fakta om.

    SvaraRadera
  6. Jag tror vi borde lära de unga att göra ghee! Av grädde som är så ren som möjlit (än finns väl inte eko-grädde?? inte här i alla fall)..

    Dvs man vispar grädden till smör.
    Man kokar smöret tills det är helt klart.
    Häller över det klara i en burk och det är ghee.
    Som står sig ett år eller mer.
    Så rent är det.

    Bottensatsen efter koket är grumlig och kan också användas till annat.

    OBS är man laktosintolerant tål man ghee.
    Men då ska man inte äta av bottensatsen.

    Är man mjölkallergisk för proteinet,
    så då äter man inte heller ghee.

    Gheen kan användas att steka i, som smörklick i soppor och på maten.

    Och på bröd, för den som äter bröd.

    Barn borde få ghee framom smör men aldrig margariner.

    SvaraRadera
  7. Hej!
    Jag är nyfien på vilka vetenskapliga artiklar som finns/du läst om att mättat fett inte är illa ELLER artiklar som påvisar att margarin ÄR illa... Alltså vilka undersökningar hänvisar du till?
    Jag har försökt hitta på databasen PubMed om ämnet, men utan framgång!

    SvaraRadera
  8. Guni, ghee är nog en bra idé, särskilt för laktosintoleranta! Har aldrig ännu lagat själv, har liksom inte sett behovet. Kanske jag borde testa nån gång.

    Anonym som frågar om studier - jag återkommer inom kort, måste gräva fram några hänvisningar! En viktig poäng här tycker jag är den att det inte finns några studier som skulle visa att mättat fett är dåligt - och då vår naturliga föda innehåller mättat fett så kan jag inte fatta hela hypotesen. Men det finns några studier nog, bl.a. amerikanska, jag ska gräva fram länkar. Också om margarinet.

    SvaraRadera
  9. Hej igen!
    Här är några abstract från artiklar som påvisar att mättat fett ökar risken för hjärt- och kärlsjukdomar, om det intresserar. Återkom gärna! http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19641348
    http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20351774
    http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/758101

    SvaraRadera
  10. Hej anonym som frågar om studier som påvisar att mättat fett inte är illa. Nu har jag samlat lite länkar. Återkommer om margarinet skilt, annars blir det så långt.

    Först några allmänna argument för varför det inte finns orsak att ens utgå från att mättat fett är skadligt för mänskan, sen studierna.
    - mänskan har i flera hundra tusen år konsumerat mättat fett – t.ex. lagringsfett, hjärna, ryggmärg och inälvor hos djur
    - det vetenskapliga underlaget för det mättade fettets farlighet är obefintligt, finns endast epidemiologiska studier som inte kan bevisa annat än statistiska samband.
    - mättat fett oxiderar inte vid kontakt med syre eller värme, det är stabilt i kroppen
    - många naturfolk äter stora mängder mättat fett (t.ex. massajer) men drabbas inte av några välfärdssjukdomar, varken hjärtsjukdom, diabetes eller cancer
    - mättat fett orsakar inga obalanser i blodfetterna

    Och studier:
    1. WHI Women’s Health Initiative: http://jama.ama-assn.org/cgi/content/abstract/295/6/655
    citerat från studien: "Over a mean of 8.1 years, a dietary intervention that reduced total fat intake and increased intakes of vegetables, fruits, and grains did not significantly reduce the risk of CHD, stroke, or CVD in postmenopausal women"

    2. Mozaffarian et al: http://www.ajcn.org/cgi/content/full/80/5/1175
    citerat från studien: "In multivariate analyses, a higher saturated fat intake was associated with a smaller decline in mean minimal coronary diameter (P = 0.001) and less progression of coronary stenosis (P = 0.002) during follow-up."

    3. En artikel: Läkartidningen: Fettintag och kardiovaskulär hälsa – är vi helt felinformerade? http://www.lakartidningen.se/engine.php?articleId=8291 2007.
    Citerat från artikeln: "Nya resultat från primärpreventiva interventionsstudier med långvarig sänkning av kostintag av såväl totalfett som mättat fett visar ingen signifikant effekt på risken att insjukna i cancer eller hjärt– kärlsjukdom. Fynden är i linje med en längre tids samlade observationsstudier."

    4. Mente 2009. http://archinte.ama-assn.org/cgi/content/short/169/7/659
    AIM. Stor systematisk genomgång av alla studier om kost och förebyggande av hjärtsjukdom.
    Citerat: "Insufficient evidence ( 2 criteria) of association is present for intake of supplementary vitamin E and ascorbic acid (vitamin C); saturated and polyunsaturated fatty acids; total fat; (...)"

    Och ännu om dina tre länkar:
    - den första är till Norra Karelen -studien, som inte kan bevisa nånting då den inte är offentlig, och exakt samma nedgång i hjärt och kärlsjukdom skedde i andra delar av landet under samma tidsperiod.
    - de två andra av dina länkar säger inget om mättat fetts farlighet, utan om nyttan av fleromättat fett. Detta har även t.ex. Mikael Fogelholm medgett.

    Hoppas du blev klokare!

    SvaraRadera
  11. Tack för referenserna! Jag ska ta o läsa igenom dem asap!

    SvaraRadera
  12. Margarin: Anonym som också efterlyste studier som påvisar att margarin är illa! Nu har jag grävt fram i min mapp.

    Här är en om större allergifrekvens hos barn som äter margarin: "Margarine Consumption and Allergy in Children" (GABRIELE BOLTE, CHRISTIAN FRYE, BERND HOELSCHER, INES MEYER, MATTHIAS WJST, and JOACHIM HEINRICH, GSF National Research Center for Environment and Health, Institute of Epidemiology, Neuherberg, Germany).

    Här är en om mer hösnuva bland vuxna men som äter margarin: "Food and fatty acid intake and atopic disease in adults." (M.A. Trak-Fellermeier, S. Brasche, G. Winkler, B. Koletzko, J. Heinrich. #ERS Journals Ltd 2004.)

    Tyvärr har jag dessa bara i pappersformat så jag har inga webbadresser, men man hittar dem säkert nånstans.

    SvaraRadera