måndag 19 april 2010

Påläggstips: Rillettes

Det här är mitt bästa e-fria påläggstips. Som många andra fina rätter uppstod den i misstag. Det var en gång jag försökte göra aladåb av griskött. Och så blev det inte som jag tänkt mig, utan istället - rillettes. Men det visade sig vara ännu godare än aladåb! Här är en länk till vad riktig rillettes är. Så här gör man.

Gör gärna din rillettes i samband med kokt grisbit med ben.

Tid: 2 minuter (!). Blir ca 2 dl.

Ta undan lite kött och "fläsk" (alltså av den vita dallriga), och lite lök.

Lägg i stavmixerns kärl. Häll på buljong från griskoket så att köttet du har där täcks till hälften. Salta lite extra, eller kolla saltningen efteråt om du är osäker. Stavmixa snabbt. Flytta den färdiga rilletten till ett skilt rent kärl, och låt det svalna en stund innan du lägger in ditt färdiga pålägg i kylskåpet. Klart!

2 kommentarer:

  1. Hej, jag måste få skriva att jag i går gjorde ett härligt, lite rillette-aktigt, pålägg när jag hade kokat fond på renben. Jag skrapade helt enkelt loss alla köttrester, märgrester, och vad det nu allt fanns för mjuka rester i benen, mosade ihop det med lite lite av fonden och det som var kvar av kokets sönderkokta rotfrukter. Bara rester alltså, men härligt på smörgås! Lite saltigt, men det är ju pålägg ofta...
    -morsa

    SvaraRadera
  2. Tack för att du delade med dig, morsa! Det var säkert helt supergott. Ofta slänger vi just de bästa bitarna, och det här är ju ett prima sätt att använda dem. Väntar själv ännu på min lapplandsren...

    SvaraRadera