tisdag 27 april 2010

Veckans fisk: lax med fänkål

Dagens lax var jättegod, och definitivt enkel att laga. Jag hade skaffat ett drygt kilo lax, men det blev en portion över. Så ett kilo hade varit ganska lagom. Även om vi oftast brukar laga en riktigt stor filé och äta två dagar av den. Jag valde två "svansbitar", för jag tycker de är goda. Benfria är de dessutom, även om det inte är nån konst att dra ut laxens ben med pincett heller.

Tid: 45/20 minuter. För 5 personer.

Mannen skivade 3 st fänkålar ganska tjockt. Jag förvällde dem några minuter i en skvätt saltat vatten, så att de säkert skulle bli mjuka. Så smorde jag en form med smör och hällde i de avrunna fänkålsbitarna. Ovanpå lade jag 3 skivade tomater, ca 2-3 dl grädde kryddad med lite grön sås, salt och peppar, och så de saltade och pepprade laxfiléerna med skinnet uppåt.

In i ugnen på 200 grader, tiden beror på hur tjocka filéer du har, det ska vara 10 minuter per cm laxfilé på tjockaste stället. I mitt fall 20 minuter.

Jag kokade faktiskt lite potatis till, men likaväl (och för LCHF-versionen) lämnar du bort potatisen. Det behövs lite mer grädde om du har potatis.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar