fredag 23 april 2010

Veckans klassiker: stekt lever med lök

Visst är stekt nötlever en klassiker? Min definition av klassiker är visserligen helt själv-definierad, men det må vara så! Som dessert åt vi stora flickans specialefterrätt med blåbär.

Tid: ca 30 minuter. För 5 personer.

Ett halvt kg nötlever i skivor. Mannen sköljde skivorna, torkade dem och lät dem ligga med lite pressad citron tills de skulle stekas, sist av allt. Jag började med att steka några skivor bacon. Jag lät dem sedan torka på ett hushållspapper medan jag stekte två stora skivade lökar i samma stekpanna, med en stor klimp smör i. Jag hade några överblivna kokta potatisar, som jag skalade och skar i bitar. Dem stekte jag sedan i samma panna, jag makade bara på löken lite. Sist strimlas baconet och blandas med potatisen.

Under tiden låg morotsslantarna och puttrade i lite smör och en sked buljong, detta har jag beskrivit tidigare, och den här gången lade vi lite grädde med också.

Till allra sist stektes levern i en stor klick smör, 1-2 minuter per sida. Saltades och pepprades efteråt. Nam!!

Stora flickan gjorde dessutom en efterrätt den här gången. Hon vispade först grädde. Sen vispade hon i en stor klick grekisk yoghurt, en glassrest på kanske 1 dl från ett födelsedagskalas nyligen, 200 gram blåbär, en klick jordgubbssylt (en rest från ett plättkalas) samt 1 tsk vaniljsocker. Jättegott!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar