tisdag 20 april 2010

Veckans pasta: spaghetti med sås på färsk spenat

Vi hade faktiskt pasta med spenatsås för bara några veckor sedan, men den var gjord på frysspenat och den här på färsk spenat. Så jag berättar också det här receptet. Den på frysspenat är lite snabbare, men den här är lite godare!

Tid: 30/20 minuter. För 5 personer.

Två askar färsk spenat gick det åt - 70 g per ask. Jag började med att nypa loss spenatstjälkarna och skölja bladen (de var lite sandiga). Så satte jag spaghettivattnet att koka, och kokade sedan spaghettin 8-9 minuter.

Jag stekte 5 baconskivor som jag haft i blöt i 15 minuter och torkat av (för att få bort nitrit). (För en vegetarisk version lämnar du bara bort baconet, eller ersätter det med pinjenötter!)

Jag hackade en lök som jag stekte i baconfettet plus en rejäl klick smör. Sen vände jag spenaten, som jag rev i lite mindre bitar, med ett par minuter. 3 dl grädde på, ett par skedar buljong som jag ännu råkade ha från veckoslutet, och en krossad vitlöksklyfta. Sist i med baconen som jag strimlat. Smakade av med salt och peppar. När spaghettin var klar blandade jag allt i samma kastrull. Nyriven parmesan till. Nam!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar