torsdag 8 april 2010

Veckans ugnsrätt: Kyckling med grönsaker

Ikväll blev det hel kyckling i ugn med ugnsrostad zucchini, aubergin och färsk vitlök. Och coleslaw till det.

Tid: 75/25 minuter. För 5 personer.

Kycklingen kryddades med salt och peppar och lite grön och vit sås innan den åkte in i ugnen, ca 200 grader, för en timme. Auberginen skivades, och fick ligga saltad under tyngd och ge av sig vätska kanske 20 minuter. Så oljades skivorna, och likaså zucchiniskivorna och vitlöken som var skuren på längden i sektorer. Lite mer salt, och in i ugnen med dem också.

Coleslaw: ny kål (mannens reaktion på ny kål i butiken var ungefär som min egen på tulpanknopparna!), en strimlad morot, sås av majonnäs och lite senap.

Sista tipset: Om du har en hel kyckling, glöm inte att koka buljong av benen! Blir det inte soppa inom ett par dagar (perfekt särskilt ifall det blivit lite kött kvar) så kan du frysa ner i mindre burkar och använda till såser eller soppor lite senare. Vi brukar slänga både ben, skinn och brosk i en liten kastrull, täck upp med vatten, och koka sakta några timmar. Oftast är det då kväll och blir bara ett par timmar, men ännu efter 3-4 timmar "lossar" det god näring ur benen.

2 kommentarer:

  1. Hehe... Inspirerad av det här så köpte jag en kål i veckan... Lagade idag coleslaw och det blev riktigt gott. När jag åt den så jag tänkte för mig själv att nästa gång sätter jag nog i riven morot också. Jag ser nu jag bara missat det skulle vara morot i också... :LOL:

    SvaraRadera
  2. :D bakformen! Min man brukar igen glömma moroten. Även om han gillar den, och vi har morot hemma. Det har blivit lite av en vits...

    SvaraRadera