måndag 16 augusti 2010

Drömmen om en blommande trädgård

Jag har faktiskt inte alls haft en blommande trädgård länge. För bara två år sedan visste jag nästan ingenting om perenner, och min huvudrabatt såg ut så här:


Då ställde jag denna fråga i ett diskussionsforum:
Jag vill ha gröna fingrar! Hur ska jag göra? (...) Jag vet nånting om blommor, men alldeles för lite för att liksom kunna komponera nånting som är lättskött, vackert, blommar hela sommarn, har rätt jord och läge, är balanserat, osv osv. Men jag vill bli bättre!  (...)
Jag fick många bra tips, bland annat om salvian som jag tycker så om. Jag läste på en del. Och så satte jag igång. Den första sommarn hann jag göra fyra enklare smårabatter: en med funkia och plymspirea, en med backnejlika, en med lavendel och så en med några rosor och en klematis.

Sedan började jag planera min huvudrabatt, för att börja anlägga den följande säsong, alltså förra sommarn. Den skulle bestå av pioner, olika liljor, tulpaner, salvia, kirgislök, blå bolltistel, stjärnflocka och gulltörel.

Våren 2009 körde vi igång. Mannen hjälpte att gräva upp och i april 2009 såg den ut så här:


I år är huvudrabatten inte ännu perfekt, men den är blommande, och det är allt jag, trädgårdnybörjare, kan önska! Det roliga med rabatter är ju att de egentligen aldrig blir färdiga, och de behöver heller aldrig bli färdiga. Varje år, och varje månad av sommaren, ser de olika olika ut. Några bilder från huvudrabatten i år:


Vad jag vill säga är att man kan lära sig det där med trädgård, till och med ganska snabbt, även om det känns väldigt svårt i början! Man kan lära sig både tycka om det och bli bra på det. Eller åtminstone tillräckligt bra!

Nästa år blir det lite ändringar och justeringar... kanske vallmo?

4 kommentarer:

  1. Åh, Gudomligt vackert! Jag älskar blommor, alla blommor men speciellt tulpaner, pioner, rosor, klematis och vallmo. Vad ni har varit duktiga och jobbat hårt och det har sannerligen varit mödan värt! En trädgård blir aldrig färdig, det dyker ständigt upp nya saker, idéer, utmaningar och sådant som gör att man lever med och i trädgården. Härligt!

    SvaraRadera
  2. Tack! Jag skulle aldrig anat för två år sedan att jag skulle bli så hooked på trädgård. Jag har förr alltid himlat med ögonen åt alla som tycker blommor är kul... :S

    SvaraRadera
  3. Men HUR fick du pionerna sådär väldiga och blommiga genast?????? Jag vill också, men de jag köpte är lika små som i juni och har bara just och just överlevt :-( En blev dessutom tuggad av haren, grrrrr...

    SvaraRadera
  4. Om pionerna, ja, det var kanske lite fräckt att inte nämna det i inlägget (har nämnt det i något annat inlägg i våras, tror jag), men de är faktiskt gamla. De fanns på tomten när vi byggde, och vi flyttade dem till nuvarande plats för ca 5 år sedan. Där har de blommat bland ogräsen några år, men de första två åren blommade de inte alls. Pioner är jättekänsliga för flyttning, men de kan repa sig! Mina har enormt tjocka rötter nu, det såg vi då vi grävde upp rabatten.

    SvaraRadera