fredag 28 maj 2010

Finska statens åsikt om fett

Igår kväll kom då den föreläsningen som inkluderade en 45 minuters översikt om fett. Till slut, efter många påpekanden om det mättade fettets skadlighet, hade vi några minuter extra, och hon undrade om det fanns ännu nån fråga. Då frågade jag henne: "Hur ställer du dig till det faktum att allt fler läkare rekommenderar att äta mycket mättat fett, särskilt åt överviktiga och diabetiker, bland annat i Sverige?"

Hennes svar var helt i enlighet med myndigheternas officiella åsikt. Hon gav en 7-minuters monolog om hur inget ännu kunnat motbevisa Norra Karelen-projektet och om hur metaanalysen från i våras inte var rätt gjord. Men här är lite info lite ur en annan synvinkel om Norra Karelen-projektet samt om metaanalysen hon ansåg vara tveksam.

Och så sa hon att hon inte hört om en enda läkare i internmedicin som skulle anse att mättat fett är bra. Men här är en hon missat: Fredrik Nyström, överläkare och professor i internmedicin. Här kan du se en kort intervju med Nyström. Och här kan du läsa mer om hans aktivitet i debatten och andra professorer.

De här länkarna, och många till, skulle jag vilja ge föreläsaren, men inte kommer jag att göra det, inte i det här skedet. Jag visste ju från början hurdan propaganda de här kurserna innehåller. Jag vill nämligen inte bråka med nån, jag vill bara hjälpa mänskor att bli friskare och kryare i sina kroppar.

1 kommentar:

  1. Fram för grädde och smör! :) Det kan absolut inte vara hälsosamt med dessa lättprodukter, t ex lättgrädde. Som jag sagt åt alla mina bekanta, det blir så mycket godare att laga sin egen lättgrädde om man vill ha det lättare, dvs späd ut grädden 1+2 delar med mjölk. Mycket godare smak än med lättgrädde från butiken och äkta vara är det ju!

    SvaraRadera