torsdag 13 maj 2010

Härliga sommarblommor!

Jag har ett par amplar och tre krukor som jag varje år skaffar sommarblommor till. Jag vill varje år ha olika. Jag vet inte om jag helt enkelt inte har hittat på den ultimata blom-mixen, eller om jag annars bara gillar omväxling. Nå - i år blev det ...

... vit dahlia och nejlika i krukan på stentrappan ...


... ljusröd pelargon, margerit och blå snöflinga i stora ampeln ...


... och röd gerbera, blå lobelia och en vit liten blomma som jag inte vet namnet på i de två krukorna på terrassen.


Så har jag ännu en liten gryta och en ampel med murgröna, som jag försökt övervintra i källaren. Den ena har dessutom en pelargon i. Tyvärr ser ena murgrönan ganska död ut, och pelargonen har inte ännu visat livstecken heller. Men jag ska ge dem ännu lite tid.

2 kommentarer:

  1. Inget illa menat men nejlikorna i krukan är nog inga borstnejlikor... Vet dock inte vilken nejlika det är...

    SvaraRadera
  2. Tack för korrigeringen, du har så klart rätt i det... pinsamt. Sorry! Jag har korrigerat i inlägget. Själva blomman tyckte jag liknade en del borstnejlikors och så råddade jag ihop, men borstnejlikan har ju blomställningar med många blommor ihop och ser därför helt annorlunda ut. Särskilt pinsamt då jag faktiskt har några borstnejlikor också på min backe (fast först senare i somamr).

    Försökte själv googla upp den här nejjlikan, men hittade inte. Så det blev bara nejlika.

    SvaraRadera