fredag 28 maj 2010

Hemlagat vaniljsocker

Tycker du också vaniljsocker är godare än vanillinsocker? Har du kanske läst Mats-Eric Nilssons böcker och blivit avskräckt? Jag svarade ja på bägge frågorna för ungefär ett år sedan, och började laga mitt eget vaniljsocker. Så här gör man.

Ta en vaniljstång. De kostar flera euro styck, men grejen är den att du behöver köpa bara en eller ett par stänger i året! Klyv vaniljstången med en kniv och peta ur fröna. Skär vaniljstångens "skal" i 4-5 cm långa stumpar.

Ta en burk, t.ex. en återanvänd glasburk. Häll strösocker i den. Blanda i vaniljfröna, så gott det går. Rör om. Stick till sist ner stumparna av vaniljstångens skal.

Ställ burken mörkt, och rör om då och då. Efter en vecka kan vaniljsockret börja användas. Doften är ljuvlig! Sedan behöver du inte längre röra om.

När du använt en del av vaniljsockret fyller du bara på mer socker och rör om. Efter ett år kan det vara dags att ta en ny vaniljstång, tidigare ifall du använt upp mycket av det. Mitt vaniljsocker är på bilden redan närmare ett år - i början sitter de svarta prickarna tätare.

Vaniljsockret kan användas som vanligt socker, särskilt i färska desserter med t.ex. bär, grädde och yoghurt eller kvark, eller hemlagad glass.

10 kommentarer:

  1. Ps; du kan också med fördel sätta hela vaniljestången i en mixer tillsammans med 2 kg socker och köra mixern i ca 6 minuter då har hela stången blivit absorberad i sockret och nästan lika smått som själva fröna i stången. Tipset fick jag av min Engelske vän Jaimy Oliver för ett par år sedan i samband med en konferans om skolmaten.

    SvaraRadera
  2. Vad är det för fel på köpesvaniljsocker? Jag köper alltså inte vanillinsocker, utan vaniljsocker.
    D.

    SvaraRadera
  3. Ska vi vara riktigt ärliga och äkta så är inte det vaniljsocker du köper på butiken alls så äkta som man skulle tro, varken vanillinsockret eller vaniljesockret, för det första så innehåller det allt för mycket vanlig pudersocker som blandats samman med en del vaniljestångsfrön och för det andra så innehåller det med klumförebyggande medel precis på samma sätt som vanillinsockret, så egentligen är det ingen större skillnad mellan vaniljesocker och vanillinsocker, däremot är det en väsentligt större skillnad i om du får ett äkta vaniljesocker eller ett feikat, priset redan avslöjar fusket. Och ganska sällan att du får ett äkta vaniljesocker i den lokala butiken, visst det händer, men sällsynt, just på grund av att det är så hiskeligt dyrt, och för att inte tala om själva stången den är så pass dyr att man vill nog ta till vara allt som bara går att få ur själva stången, och smaken kan inte jämföras på samma dag med någonting annat, vaniljstången har en äkthet som inte går att kopiera ens med bästa vilja.

    SvaraRadera
  4. Christian, du har övertygat mig! Jag ska laga eget vaniljsocker åt mig! (Jag har nog nångång lagat vaniljsås med äkta stång och också hemlagad glass tror jag för länge sen, nog var det så gott, det minns jag!)

    SvaraRadera
  5. Tack Christian för tipsen och informationen! Kiva att du kommenterar! Apropå vaniljsockret i butiken - jag har aldrig sett vaniljsocker i våra butiker, endast vanillinsocker. Men jag medger att jag inte sökt heller, det kan hända att det finns. Och så har jag förstått att vaniljsocker kan innehålla vanillin också, inte bara vanilj. Nå - hur som helst är poängen den att hemlagat vaniljsocker tar fem minuter att laga, och då är tre minuter att söka fram en glasburk och diska den noggrant, och två minuter att tillreda själva sockret!

    SvaraRadera
  6. Då ska jag prova göra eget vaniljsocker, sen när vår lilla burk är slut. Vi använder så lite av den varan att dom i allmänhet räcker två år.
    D.

    SvaraRadera
  7. Roligt att jag alltid får en liten spark i baken att göra något tack vare din blogg! :) Hade köpt vaniljstänger (har hittat bara ekologisk, vilket ju är bra) för månader sedan, men de blev liggande i skåpet. På fredagen hittade jag en jätte fin glasburk och tänkte ha vanligt socker i den, men konstaterade att den gamla sockerglasburken duger lika bra, så den nya fick stå tom på bordet. Idag tittade jag in här som svar på mina funderingar. Nu står sockret i skåpet i en fin burk och tar smak av vaniljen. :)
    -Katarina

    SvaraRadera
  8. Ska absolut göra eget vaniljsocker jag med. Tack Flo för inspirationen och Christian för de kloka råden! Impad! Jag skulle gärna få råd av Jamie Oliver jag med... Vem vet han kanske skulle gilla min berömda havtornsfromage om jag sku bjuda :D *fantiserar*

    SvaraRadera
  9. Tack igen allihopa för kommentarer och feedback! Att sparka lite i baken är ju helt min grej! :)

    SvaraRadera
  10. Jag har precis blandat ihop vaniljsocker. Vaniljstången luktar inte så gott nu i alla fall. Tog ca 1 kilo socker och en ekologisk vaniljstång som jag köpte på Ica.Jag bakar jätte mycket så vi köper massa vaniljsocker. Florsocker gör jag själv eftersom det är mer ekonomiskt det med.Ser fram emot resultatet av vaniljsockret och ska nog mixa den sen när skaken tatt sig.Men att mala skalen det tror jag inte man ska inte enligt vad jag hört i alla fall men jag kan ha fel.

    SvaraRadera