tisdag 4 maj 2010

Nattmat: Janssons frestelse

Du har kanske undrat varför det inte kommit nya vardagsrecept på några dagar? Det är nämligen så att vi hade byfest på första maj, och traditionen är knytkalas så vi blev med en hel del mat. Bland annat janssons frestelse.

Jag stod tillsammans med grannfrun kl nio på förstamajkvällen och gjorde Janssons frestelse, som jag på morgonen till all lycka förberett så långt att jag skalat 2-3 kg potatis och 7 stora lökar.

Tid efter det: 60/10 minuter. För en hel by.

Jag satte på ugnen (225 grader), smorde en stor plåt och strimlade potatis och lök i några omgångar i min urgamla men supereffektiva hushållsassistent. De ska rivas grovt. (Har du inte en maskin att riva med skjuter du dig nog i foten...!) Tyvärr har jag inte den glada händelsen dokumenterad, men tog en bild av apparaten efteråt istället. Grannfrun öppnade tre ansjovisburkar och hällde på dem inklusive spadet mellan varven. Sedan hällde jag på 8 dl grädde och ännu ett par dl röd mjölk efter det (när jag insåg att grädden tog slut).

Överst sedan strödde jag skorpsmulor, och så hyvlade jag smör med osthyvel ovanpå det. Det ska vara mycket smör, 50-100 % av ytan ska vara täckt :) Sen bara in i ugnen för 45-50 minuter. Höj temperaturen på slutet om den ser för blek ut, den ska bli lite gyllene. Bilden visar tyvärr hur den såg ut dagen efter, den såg betydligt finare ut nygräddad.

Världens godaste nattmat! Och inte illa dagen efter heller, eller varför inte som vanlig vardagsmat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar