måndag 3 maj 2010

Påläggstips: kokt tunga

Tunga brukar dela åsikterna. Här om dagen nämnde jag "kokt tunga" vid kaffebordet på jobbet, och tre kolleger sa "usch" och tre "mums". Jag säger "mums", jag. Det här är mitt nästbästa e-fria påläggstips. Man kan koka både gristunga och nöttunga. Jag råkade hitta gristunga i butiken, så det blev gris den här gången.

Koka upp vatten så det nätt och jämnt täcker tungan/tungorna. Salta ca 1,5 tsk per liter vatten. Krydda med t.ex. svartpeppar, lagerblad, lite lök och morot - lite som när man kokar buljong. Lägg i tungan och låt koka tills den är helt mör.





För gristunga tar det en och en halv timme eller knappt det, för nöttunga minst ett par timmar. Känn efter med en tandpetare att det är mjukt igenom.

När tungan är färdig ska du dra av skinnet och sedan låta den svalna i sitt kokvatten. Skär sedan tungan i tunna skivor och använd som pålägg. Man kan också äta tungan varm som en huvudrätt.

2 kommentarer:

  1. Tunga är härligt! Och av kokspadet får man en helt perfekt buljongstart om man inte vill koka ris i det. När vi äter tunga gör vi alltid dubbelsats just för att ha som pålägg. -nic

    SvaraRadera
  2. Jovisst är det gott! Jag tror bestämt att vi ska äta det som huvudrätt nån dag inom kort.

    SvaraRadera