söndag 9 maj 2010

Tusenskönor!

Jag har redan i några år velat ha tusenskönor på min backe. De där äkta söta vita ursprungliga tusenskönorna, inte sådana som dom säljer i trädgårdshandlarna. I höst fick jag faktiskt ett tips om de rätta fröna på nätet, men så planerade jag att beställa något annat samtidigt som sedan var slut och det blev inte av att beställa.

Men nu fick jag fröna till morsdagen! Det är i och för sig en blandning som innehåller också gullviva och viol, men jag klagar inte. Jag har redan spridit ut ena påsen frön över gräsmattorna. Det stod att en del sorter behöver hiberneras, men minns jag rätt så borde själva tusenskönan komma upp redan i sommar. Jag väntar som på julgubben!!

Jag fick också en fröpåse med något slags nattviol. Vi har nattviol i en skog nära vår backe, men vår egen skogsfläck har aldrig haft. Ska bli spännande att se om det lyckas!

(Bellis picture by Kathaer)

2 kommentarer:

  1. Tar sej fröna i gräsmattan? Jag har nämligen en påse med vild tusenskönafrön att sprida ut. Kanske jag sejfar lite och strör en del av fröna uppefter buskar där marken är bar. Just in case:)
    D.

    SvaraRadera
  2. D., jag är inte ett dugg säker på det. Men jag tänkte att så sår dom ju sig själva också, mitt i gräset och ingen gräver ner dem, så jag tog den risken med den ena påsen. Nu har jag ytterligare sått en nypa frön i en kruka, och resten ska jag så ut men precis som du tänkte på lite barare jord, och också strö lite mull över.

    SvaraRadera