lördag 29 maj 2010

Växthuset fick koppar

Jag har en bok som heter "Växthus & Uterum". Där skriver Jörgen Schwartzkopf om ett engelskinspirerat växthus i Limhamn med en nockplåt i koppar:
"Ett effektivt och beprövat knep. Eftersom koppar joniserar när den kommer i kontakt med vatten, sköljer den med regnvattnets hjälp effektivt bort eventuella alger och mögelangrepp."
Också andra växthus i boken har kopparnockplåt.

Boken inspirerade oss på många sätt när vi designade och byggde vårt växthus förra året. Och utan att ta reda på desto mer om det där med joniseringen kan stämma eller inte, så beslöt vi att en sån där nockplåt i koppar vill vi absolut ha. För den är ju vacker också!

Den här veckan fick jag äntligen plåten beställd från en verkstad. 2880 mm lång blev den, och i två delar som vi skulle skjuta innaför varann, eftersom verkstadens kopparlakan är bara 2 meter långa.

Och idag har jag gjort mitt första kopparjobb! Mannen klippte upp hack i vardera kortändan för att vi skulle kunna vika plåten under takakrylskivan. Jag fick vika ena sidan. Fint blev det!

Killen på plåtverkstaden sade att kopparn nuförtiden tyvärr inte längre blir vackert grön när den oxiderar, vad det nu sedan kan bero på. Den mörknar bara istället. Så vi får se hur den ser ut i slutet av sommarn?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar