onsdag 5 maj 2010

Veckans lamm: lammfilé med grön sparris

Idag stod jag vid köttdisken i min lokala matbutik och fick syn på fina inre filéer av lamm, så jag slog till. Då hade jag redan passerat grönsaksavdelningen, och fick gå tillbaka efter något som passade till lammet. Det blev grön sparris (från Spanien, men det må vara). Varför placeras förresten grönsaksavdelningen alltid i början av varje butik? Jag vill välja en bra "protein" först, och sedan matcha grönsaker till det. Tydligen är jag inte main-stream...

Tid: 45/15 minuter. För 5 personer.

Jag marinerade köttet (850 g, men 650 g skulle räckt) en stund i lite olivolja, äppelvinäger, salt och peppar (jag glömde faktiskt vitlöken), och lämnade dem att stå i rumstemperatur. Så stekte jag lammfiléerna i smör i ett par omgångar, 1-2 minuter per sida. Jag saltade och pepprade lite till och lade dem i folie i 150 graders ugn för ca 7 minuter. Efter det ska de vila i folien i 10 minuter.

Jag tog bort de träiga ändorna två knippen grön sparris, och skar dem i bitar. Så fräste jag dem i smör och olivolja, och lät dem mogna i pannan på låg värme i ytterligare ca 15 minuter. Till sist saltade jag och smaksatte med lite sesamolja och sesamfrön.

Gott! Stora flickan som nog ätit sparris men aldrig gillat det särskilt, tyckte det var gott och tog till.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar