måndag 24 maj 2010

Veckans snabbis: broccolipasta

Det här är en klassiker hos oss, kanske den äldsta, den har hängt med i nästan 20 år! Den är supergod!! Den baserar sig på ett italienskt recept som jag modifierat lite. Ibland lägger jag i strimlad skinka, men den är nog lika god utan.

Tid: 20/10 minuter. För 5 personer.

Först lade jag hett vatten att koka i min största kastrull. Sedan putsade jag bort de hårda delarna av broccoliskaften (500 g broccoli) och skar skaften i bitar. När vattnet kokade lade jag i skaften. Sedan när vattnet kokade på nytt lade jag i pastan, i samma kastrull. Jag hade en blandning av penne, gnocchi och fullkornspipe (låter fånigt, men de heter pipe rigate på italienska), 500 g pasta.

5 minuter innan pastan var färdig lade jag i broccoliblommorna. Medan de kokade smalt jag en stor klimp smör i min största stekpanna, och fräste tre krossade vitlöksklyftor på medelhög värme.

När pastan var klar hällde jag ut vattnet, och fräste allt i samma stekpanna i en minut. Sedan hällde jag på 2 dl grädde och 1 dl creme fraiche (det går bra med bara grädde också). Jag rörde om och när allt var varmt malde jag på lite svartpeppar och rätten var klar! Nyriven parmesan till.

2 kommentarer:

  1. Igen ett enkelt recept att ta till! :) I synnerhet nu om hamstrarna tömmer köttdiskarna... Har i åratal lagat rätter med broccoli och pasta eller couscous med ganska samma ingredienser + ordentligt med pesto. Men inte testat creme fraiche ännu. Brukar ibland steka rå broccoli med vitlöken. Då får den extra god smak, tycker jag. Antingen som makaronilåda eller som en salig röra. Gott och enkelt! :)
    -Katarina

    SvaraRadera
  2. Ja, det fina med det här receptet är att barnen älskar det, och att broccoli är superhälsosamt dessutom.

    Bara min egen broccoli gror och växer till sig (hoppas den gör det!) så lär det bli mer broccolitips i sommar!

    SvaraRadera