lördag 29 maj 2010

Veckans vege: spaghetti med morotssås

Idag trodde jag att jag lagade morotssoppa, men tji fick jag. Buljongen som min man kokat iförrgår var nämligen saltare än jag trodde, och lite trött som jag var efter gårdagens 20-årsstudent-jubileum så glömde jag smaka på buljongen... och soppan blev för salt för att äta som soppa. Jag kokade spaghetti till, och dagens lite udda rätt uppstod så.

Tid: 45/15 minuter. För 5 personer, men det blev över också.

Lilla flickan och jag skalade 8 stora morötter, jag skivade dem och fräste i smör. Så hällde jag på buljong. (För en helt vegetarisk version tar man då inte buljong kokt på djurben, men jag råkade ha grisbuljong i kylskåpet.) Jag tillsatte också en bit zucchini, en liten bit kålrot, en ny lök, två potatisar och lite vit sås.

Till sist kryddade jag med lite grön sås, kanel, ingefära, spiskummin, curry och lite cayenne. Sedan skulle jag alltså servera den som en soppa, men då den var för salt så kokade jag spaghetti till istället. Garnerade med hackade lökblast.

Tillägg 30.5.2010: Idag blev det till sist ändå morotssoppa av min för salta puré. Jag kokade en potatis och en bit blomkål, och skarvade det som fanns kvar av purésåsen/soppan med det plus kokvattnet. Nu var sältan lagom för soppa, nätt och jämnt. Gott!

1 kommentar:

  1. Dagens lunch finns i det här inlägget, det blev ändå soppa till sist av den översalta morotspurén... :)

    SvaraRadera