måndag 14 juni 2010

Första dagen av kostrådgivarubildningen avklarad!

Så här bor en fattig studerande i Stockholm. Eget lakan med, ingen wc på rummet. Det viktiga finns med: säng, datorn, och en TV på rummet att slötitta på där strax före läggdags. Men läget är bra, mitt i stan och promenadavstånd till kurslokalen.

Puuuust! Full dag. Mycket information. Idag handlade det mest om näringslära. Till min glädje konstaterade jag att det är fint att ha nån nytta av gymnasiekemin och Kemian perusteet (kemins grunder) på Poli! Mänskans fysiologi och kemi är ju organisk kemi, och alla de där kolvätena och dubbelbindingarna och metylgrupperna kommer nu tillbaka. Tillämpade på något viktigt! Men mååånga nya ord kommer det också, bl.a. 20 olika aminosyror och tiotals enzymer.

Vi är 12 personer på kursen. Bara kvinnor. Jag representerar i stort sett medelålder på kursen. Kursdragaren är väldigt duktig och inspirerande.

Nu ska jag gå till butiken, sedan nappa något att äta! Och sen gå och lägga mig, jag steg nämligen upp halv fem i morse...

5 kommentarer:

  1. Är glad för din skull, att du hittat detta! :)

    SvaraRadera
  2. GRATTIS OCH KÖR HÅRT ! På tal om kostråd, jag vet att man skall inte råda någon som studerar att läsa ännu mera böcker men trots det, du som nu läser denna kurs borde skaffa dig någon gång, om inte nu så i framtiden denna intressanta bok skriven av Jean Anthelme Brillat-Svarin : Smakens fysiologi skriven på 1700 talet och handlar i mångt och mycket om just kunskapen i att kunna förstå sin kropp och matens betydelse för den. En bibel för oss gastronomer.

    SvaraRadera
  3. Lycka till! Också med aminosyrorna (faktiskt har jag inte behövat den kunskapen efter skolan tror jag, men bra att veta att de är aminosyror, de essentiella är åtminstone bra att känna till:)
    Hur länge ska du vara på kurs?

    SvaraRadera
  4. Tack för lyckönskningarna. Nu har jag sovit 9,5 h och känner mig som en ny mänska. Äter lite gurka och ett saftigt päron här på rummet och lyssnar på svenskt fotbollssnack på TV :). Kursen är totalt 80 timmar, fördelade på den här veckan och 5-9 juli.

    Tack för boktipset Christian! Har hört om boken, jag tror kostdoktorn.se har citerat den nån gång? Låter bra, ska absolut lägga den på min boklista! Håller nu på med bl.a. Michael Pollan "Till matens försvar". Den är väldigt bra också.

    SvaraRadera
  5. Yepp fina filosofiska tankar och en riktig pedagogik, en bra bok det också. Han sätter visst fingret på det ömma punkterna i vår mathushållning.

    SvaraRadera