måndag 21 juni 2010

Jag lämnade in min första essä!

Här är det mitt första universitetsarbete på över 13 år: Påskrifter på förpackningar. Det är en så kallad "oppimistehtävä" (vad heter det månne på svenska? I Tekniska Högskolan hade vi bara "laskuharjoitus" dvs räkneövningar...) i form av en essä. Oj jisses vad det var svårt att hålla sig på det krävda "3-4 sidor" för själva textdelen.

Skrev det mesta i onsdags i Stockholm, efter att ha tagit bilder på de 12 undersökta förpackningarna på förhand. Igår satt jag sedan och försökte komma ner till 4 sidor, och så kämpade jag för att få alla referenser och källförteckningen rätt...

Jag har kollat med Uni om man får publicera sina arbeten på nätet och det får man. Och jag ska publicera mitt här också, men först när jag vet att det är godkänt. Inte för att jag vet om nån är intresserad, men jag gör det ändå ;).

I den här kursen, som alltså heter "Elintarvikkeet ruokavaliossa" (livsmedlen i maten), har jag ännu en tent som jag tror jag tar i augusti. Sen har jag tre studiepoäng, jeee! I augusti börjar följande kurs som heter "Ravitsemustieteen perusteet" (grunder i näringslära), 4 sp. Jag har ännu ingen aning om hurdana arbeten den innehåller, men ser fram emot den ändå!

Och däremellan ska jag tenta i Stockholm, det är den 8 juli, och då blir jag Lic.Kostrådgivare. Jeee!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar