torsdag 24 juni 2010

Kompostbänken - Del 6: bambugaller

Vi tar det ganska lugnt med kompostbänken. Huvudsaken är att den blir färdig tills vi börjar ha något att fylla den med, och det är ju först i juli.

Lite nytt igen: den befintliga konstruktionen är nu dragen med roslagsmahogny, och bambugallret för rosenbönorna är installerat.

Nu återstår bara några plankor till lådan, och sedan locket. Sist ännu något slags ribbor för ryggstödet som vi ännu funderar över, hur smala de ska vara och hur tätt de ska sitta. Längtar efter att ta mitt eftermiddagskaffe på kompostbänken!

2 kommentarer:

  1. Vad den blir fin! Men vaddå,hur kan ni inte ha nåt att fylla den med?! Kommer det inte ogräs upp hos er? ;) Min kompost är då redan full med envist växande ogräs av alla de slag.. Borde definitivt köpa/bygga en till dessutom så den sku få vila detdär ena året emellan.

    SvaraRadera
  2. Melli, jovisst har jag flera högar ogräs redan jag med! Men inget gräs har vi ännu slagit med lie, det blir ju större mängder. Också tomatplantornas tjuvar börjar nu först komma.

    Med ogräsen... ja jag tvekar faktiskt lite att sätta vad som helst av dem i komposten, jag är rädd att de överlever... men - kanske ingen risk ifall de är ettåringar, som inte ännu blommat?

    SvaraRadera