onsdag 9 juni 2010

Oh no, myror i växthuset!

I två veckor har vi försökt bli av med svartmyrorna, som tycker våra växtlådor är prima ställen att bygga bo i. De gräver torra gångar runt mina tomaters rötter, och då dör ju mina tomater. Och det känns hemskt att dagligen förstöra deras dagverke genom att vattna deras gångar fulla med vatten och se paniken som uppstår :( men vad kan jag göra - jag måste ju vattna!

Så nu har jag beslutat, de måste bort! Men hur? Vi har redan spolat och spolat. Nå - de flyttade från en låda till en annan. Så har vi strött mald nejlika över hela mullen och spolat, doften skulle enligt nån vis person som google hittade villa bort dem och de skulle flytta ut. Men nej - det gjorde de inte.

Nästa förslag jag har är Nippon-myrmedel. Det funkar så att man ställer det så att jorden inte har kontakt med eländet, t.ex. en glasspinne som doppats i medlet och ställs uppochner i mullen. Myrorna kommer dit och glufsar i sig, och tar med sig lite nanna åt sin drottning också. Sen ska de försvinna, lär vara effektivt. Men - flyttar de ut, eller dör de? För om de dör blir ju giftet kvar i min jord!? Och det vill jag inte. Vad tror ni? Nån som har erfarenhet?

2 kommentarer:

  1. Vi har fått bort ettermyrorna som byggde bo i sandlådans stockar med saft gjord på aspartam. Vi hällde fun light på stockarna och några dagar senare var myrorna borta. Vi tänkte att det ju är ett gift som många föräldrar serverar åt sina barn så kanske våra barn kan leka i sand som har förgiftats med det...

    Nyckelpigan

    SvaraRadera
  2. salt villrade bort myrorna i vår lägenhet,men vet nu sen inte om salt är bra i stora mänder i jorden heller.. :/

    SvaraRadera