tisdag 8 juni 2010

Påskrifter på förpackningar

I kursen "Elintarvikkeet ruokavaliossa" på Öppna Uni har vi ett övningsarbete om påskrifter på förpackningar. Jag ska börja skriva på mitt ikväll.

I arbetet ska jag undersöka påskrifter på förpackningar i sju olika matgrupper:
  1. grönsaker, frukt, bär
  2. sädprodukter
  3. mjölkprodukter
  4. kött och köttprodukter
  5. fisk och fiskprodukter
  6. ägg
  7. fetter.
Jag ska undersöka hur namnet är skrivet, om det finns en lista över ingredienserna, om listan är komplett, om förpackningens innehålls mängd är angiven, samt om det finns särskilda näringspåståenden och hälsopåståenden. Bägge dessa påståenden måste finnas på åtminstone någon av produkterna. Och bland produkterna måste det finnas åtminstone en s.k. lättprodukt, ett s.k. funktionellt livsmedel samt en GDA-påskrift.

Ikväll ska jag kolla vilka grejer jag redan har hemma, och vilka jag får köpa. Åtminstone har jag inga lättprodukter eller funktionella livsmedel hemma. Och inte skulle jag vilja köpa sådana heller. Eller finns det månne nån som är OK? Kanske nån sån där fruktjos med calcium i skulle kunna gå åt hos oss? Växtsteroler kommer i alla fall inte in i vårt hus, det är säkert.

Så ska jag bekanta mig med livsmedlen och skriva en essä om min lilla undersökning. Den huvudsakliga källan är den här: Handbok om påskrifter på förpackningar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar