tisdag 15 juni 2010

Veckans enkla: spaghetti med sås på kallrökt lax

Jag har faktiskt gjort en pasta på kallrökt lax förut, men den här är lite annorlunda. Det här åt vi på söndagen, men eftersom jag tillbringar veckan på kurs i Stockholm och det blir ont om matinlägg så publicerar jag det först idag!

Tid: 20/10 minuter. För 5 personer.

Först satte jag på pastavattnet för spaghettin. Under tiden skivade jag fyra små nya lökar, och fräste dem i smör. Tillsatte 1 dl grädde och 1,5 dl creme fraiche (det var det jag råkade ha hemma), lät koka upp igen. Tärnade två stora tomater och blandade i. Tärnade en bit kallrökt lax (ca 200 gram) och rörde i ganska på slutet. Smaksatte med ca 1/4 pressad citron. Mer salt behövs inte, fisken ger sälta.

När spaghettin var klar blandade jag allt. Enkelt och gott!

2 kommentarer:

  1. Låter gott, det ska jag prova:)
    D.

    SvaraRadera
  2. Jo, rekommenderar! Färsk tomat slinker med i det mesta just nu, vi har haft lite honeymoon med den inhemska tomaten sen den kom i säsong :).

    SvaraRadera