onsdag 2 juni 2010

Veckans färdigmat: leverlåda

Inte tänker jag leka skenhelig här, inte! Som jag faktiskt avslöjade redan i mars på min sida Mat från grunden, så äter vi faktiskt ibland Saarioinens leverlåda. Det är nämligen så att mina barn älskar leverlåda. (Mellanflickan har till och med en leverlådsbild som bakgrundsbild på sin datorprofil!)

Och så är det ju en rätt som inte innehåller nästan några tillsatser, så jag godkänner den. Tyvärr innehåller den margarin, men annars är listan helt ren. Men nån annan färdigmat kommer inte in i mitt kök, så det så! Faktiskt så har vi en gång gjort leverlåda från grunden. Det var riktigt gott, men tog nog mer än två minuter...

Tid: 30/2 minuter. För 5 personer.

Mannen satte ugnen på 175 grader. Halverade de fyra upp-och-nervända leverlådorna, klickade några klickar smör på dem, in i ugnen i en eldfast form, och så var de varma efter 15-20 minuter. Vi serverade med lingonsylt.

Vi har slutat värma leverlåda i mikron. Dels vet jag inte hur mikrovågorna påverkar matens näring och enzymer, dels tar det hundra år att värma stora mängder. Dessutom strittar leverlåda i mikron. Så vi värmer leverlåda i ugn eller stekpanna istället. Stekpanna är betydligt snabbare än ugn, och faktiskt snabbare än mikro också ifall man har många paket, och rör om. Men ugnen är det lättaste.

Lägger en snabbmatsetikett på det här mattipset även om det tog över 20 minuter, eftersom man med både stekpanna och mikro kommer undan på ca 10 minuter.

5 kommentarer:

  1. Att ni slutat använda mikron, gäller det bara leverlåda eller också om någon av er äter rester från föregående dag?

    SvaraRadera
  2. Hej Tove! Vad roligt med en bloggföljare till!

    Vi undviker mikron alltid när det är praktiskt möjligt. Men vi värmer ändå nästan dagligen vår mjölk till caffelatten i mikron. Då tar bekvämheten över, det skulle bli lite extra stressmoment att riskera att spisplattan blir på för hela dagen t.ex när vi inte är vana att använda spisen på morgonen...

    Men för uppvärmning av mat har vi sgs slutat använda den. För jag tror det blir hälsosammare på spisen.

    Jag fick höra på kursen jag går i Sverige att vitaminerna nog bevaras i mikrovågsutsatt mat men att de blir svårabsorberade för kroppen, att t.o.m 70% går förlorade :(. Men man vet ju inte med säkerhet hur det är!

    SvaraRadera
  3. Hej! vi är två stycken elva åringa tjejer.
    Vi jobbbar med finsk mat i skolan och vi
    undrar om vi kan få låna bilden på leverlådan till ett bildspel som vi ska visa upp för våra föräldrar??

    Tacksam för svar!!!

    SvaraRadera
  4. Hej elva-åriga tjejer! Vad fint att ni frågar, ni får gärna använda bilden!
    h. Nina

    SvaraRadera
  5. Tackar!!! från elva åriga tjejer

    SvaraRadera