lördag 5 juni 2010

Veckans godaste: grillade revbensspjäll och tomatsallad

Ååååå vad gott! Nam. Vi åt hela 1,5 kg grisrevben. På etiketten från köttdisken stod det "Porsaan panosvyö", tyckte det var lite kul! Tre hela remsor var det, såg ut som massor, men det gick precis åt.

Tid: 120/15 minuter. För 5 personer.

Köttet kokade vi först i ungefär en timme i saltat vatten som var kryddat med peppar, lagerblad och nejlikor. Sen tog jag vara det mesta av buljongen (som jag sparar/fryser ner). Ett par dl av den använde jag till glaseringen, som också hade: ett par stora skedar honung, en slurk äppelcidervinäger, timjan, rosmarin, chili och kanel. Glaseringssåsen kokade jag in tills den blev tjock, det tog kanske 10 minuter. Sedan grillade mannen revbensspjällen på vår äkta gårdsgrill. Det gick ganska snabbt, högst 10 minuter, men man kan också grilla lite längre på mildare värme.

Till köttet serverade vi en klassisk tomatsallad med lök: varvade skivad tomat, ringar av schalottenlök (går med vilken lök som helst), salt och peppar (=nymald svartpeppar). Sist hällde jag på en slurk olivolja och en liten slurk balsamvinäger. Och så strimlade jag ny vitkål också som vi åt naturell den här gången, även om vi oftast brukar göra coleslaw.

1 kommentar: