onsdag 7 juli 2010

100 dagar - 100 mattips!

Mattips nummer hundra publicerades nyss. Under tre och en halv månad har jag varit matexhibitionist. Mitt första mattips publicerades 28 mars. Här är vad jag har ätit:

Överraskande mycket fisk, tycker jag själv, och det gör mig lite glad också, för vi har strävat efter att äta fisk 1-2 gånger i veckan. Lite mer ska det försöka bli i framtiden i alla fall! Och lite mer vilt skulle verkligen inte skada. Jag har en tanke om att försöka få tag på älg eller ren eller bägge i höst. Och gärna ett ekologiskt lamm också, förra hösten fick vi ett halft lamm och det var sååå gott!

40 gånger har vi ätit LCHF, det vill säga utan stärkelsevaror (ris, pasta, potatis) eller andra speciellt kolhydratrika källor. 34 gånger har vi tillrett middagen på högst 20 minuter. I den vegetariska stolpen ingår också smoothie och frukost, så den ljuger lite på så sätt. 26 klassiker - med klassiker menar jag huvudsakligen rätter som är allmänt kända och som jag alltså inte själv uppfunnit. Men jag gör så klart allt på mitt eget sätt! Bara sex söta rätter, för vi är ju inte så sockersugna av oss :).

Pasta är populärt hos oss, också jag själv gillar pasta även om jag vet att det inte är särskilt nyttigt. Sallader blir det mer och mer till sommarn, medan vi praktiskt taget aldrig lagar grytor och soppor på sommarn. Till hösten blir det mer sånt igen!

Utöver dessa saker har jag endast ätit rester, restaurangmat (inklusive arbetsplatsluncherna), bjudmat hos bekanta samt några enstaka enkla pastor och hopkok som min man gjort medan jag haft kvällsprogram. Och så lite frukostar och mellanmål så klart.

2 kommentarer:

  1. Men mamma vi borde påriktigt laga leverlåda själv igen :D !!!

    SvaraRadera
  2. Gumman, vi ska nog laga nån dag, kanske på hösten. Laga från grunden, jådå!

    SvaraRadera