söndag 25 juli 2010

Firma, startpeng, domän, businessplan... puuust!

Jag var på vippen att registrera firma och köpa domän på samma namn den här veckan. Har funderat på namnet i några veckor och har så gott som bestämt mig. Men så inser jag (tack vänner för goda råd!!) att man måste ansöka om startpeng innan man grundar firma. Och för att ansöka om startpeng måste man ha en businessplan. Och för att ha en businessplan måste man ha planerat en hel del, men namnet får man tydligen inte ha registrerat. Och startpeng får man så klart inte förrän man sagt upp sig från sitt jobb. Så mycket att tänka på!

I måndag ska jag ringa upp ELY-centralen och Naisyrittäjyyskeskus. Hoppas på att bli klokare då!

5 kommentarer:

  1. Hej Flo. Tack för din fina utmärkelse till min blogg. Roligt att du tycker om den.
    Jag har precis startat en firma, eftersom jag kommit igång och fått sälja lite recept.
    Det kostade inget att registrera den här, det var tur för annars hade det nog inte blivit nån. Men visst är det mycket man måste lära sig, kan ingening om företagande..
    Lycka till, hoppas du kommer igång :)

    SvaraRadera
  2. Tack Birgitta,
    Lycka till du också med firman!

    Jag ringde företagarådgivarna idag, och fick en tid först till 10. augusti :( fast och andra sidan kanske jag hinner koncentrera mig på att läsa slut Gary Taubes "Good calories, bad calories" istället...

    SvaraRadera
  3. Jo, och det finns mycket mer...pensionsförsäkringar, företagsförsäkringar, inkomstberäkningar etc etc etc......stor PUUUST!! :) Lycka till!

    SvaraRadera
  4. Lycka till!
    Bara du orkar kämpa dig genom "djungeln" i början, får du nog lön för mödan senare!
    Hengessä mukana,
    Backnejlikan

    SvaraRadera
  5. Tack Anni och Backnejlikan! Det känns skönt att ni också är med lite på min väg! :)

    SvaraRadera