söndag 25 juli 2010

Glass med vispgrädde, banan och chokladsås

Inte ännu hemlagad glass, utan ett sätt att använda det sista av en påse råchoklad häromdagen, och ett bra sätt tycker jag!

Tid: ca 10 minuter. För 5 personer.

Jag hällde lite kokosolja i en kastrull och smälte i det råchokladen på låg värme. Så lade jag till socker tills smaken var god men ännu väldigt stark, och fick ännu späda med lite grädde för så stark var den!

Så vispade jag lite grädde, skivade en banan. Skedade vi upp lite glass, grädde, banan och chokladsås på tallrikar. Smaskens!

2 kommentarer:

  1. Hade inte hört om råchoklad tidigare. Något du hämtade med från Sverige?

    Smakar den som vanlig choklad sen när man "späder" ut den med socker?

    Vad är kakaoprocenten i den?

    SvaraRadera
  2. Bakformen, nu blev jag osäker på om jag använt rätt ord, och kan inte kolla upp för påsen är slängd. Produkten jag använde finns i hälsokostaffärerna i en påse. Det är som små oregelbunda sönderbrutna bitar av en tunn chokoplatta. Den är helt utan socker, och består gissningsvis till 99% (eller 100) av kakao. Det smakar som kakaopulver. Man måste späda med socker OCH fett, då blir det chokladsmak. Och lägger man tillräckligt grädde i så närmar sig kanske smaken mjölkchoklad! :)

    SvaraRadera