torsdag 29 juli 2010

Grillade spett med kyckling, köttbullar, och grönsaker

Jag hade ett par kycklingfiléer och lite malet kött att använda upp, samt ett par egna minizucchinin som jag var tvungen att skörda i förtid, och en egen grön tomat som lossat. Det blev grillspett.

Tid: 60/25 minuter. För 5 personer.

Jag började med att skära kycklingfiléerna i bitar och marinera dem i en blandning av turkisk yoghurt, vindaloo-paste, sambal oelek, salt, och en skvätt mjölk och en skvätt kokosolja. De fick marineras i 2-3 timmar.

Jag gjorde sedan köttbullar av några hundra gram malet kött (nöt- och grisblandning), ett par teskedar av kycklingens marinad, lite salt och peppar. Jag skar upp zucchinin, den gröna tomaten, en röd tomat, samt fem broccolibuketter, och lät dem stå några timmar i kokosolja, salt och peppar.

Strax innan grillningen lindade stora flickan in köttbullarna i små baconremsor (så de inte skulle trilla av spetten) och vi trädde upp allt på spett. Kokade nypotatis till, som vi åt med dillblomma och mycket smör. Nam!

2 kommentarer:

  1. Hej!

    Jag trodde att jag vet det mesta om kök och mat men nu satte du mig på pottan så att säga...Vad är vindaloo-paste?

    Ha en bra kväll :)

    SvaraRadera
  2. Pia, vindaloo-paste är en indisk kryddröra. Det finns ju även curry-paste, och tandoori-paste, som kanske är mer kända. Av de relativt få "halvfabrikat" vi har hemma så brukar vi oftast ha en eller två av dessa indiska såser hemma, samt sambal oelek och harissa.

    SvaraRadera