söndag 4 juli 2010

Månadens utmaning: grillade lammfärsspett med myntayoghurt och rödbeta

Juni-utmaningen var en köttutmaning. Jag fick många jättebra förslag, bland annat att stoppa egen korv. Tyvärr (för korven) påverkade det fantastiska vädret mitt val till förmån för ett annat, nämligen lammfärsen, föreslaget av fairy. Det blev spett av lammfärs som vi grillade tillsammans med äggplanta, zucchini och lök, kokt rödbeta, och myntayoghurt.

Tid: 60/30 minuter (under fotbollsmatchen!). För 5 personer.

Först satte mannen på grillen (efter första halvleken i Tyskland-Argentina). Jag skar zucchinin och äggplantan i ca 1 cm tjocka skivor och varvade dem med lite salt emellan en stund. Jag satte rödbetorna att koka.

Jag gjorde myntayoghurt: hackade en stor bunt mynta från trädgården, blandade det i en skål turkisk yoghurt, hackade lite lök och lite gurka i, saltade. Lät det stå kallt en stund.

Jag gjorde färsen: 800 gram lammfärs, som jag blandade med ca 100 gram grissida som jag stavmixat med ett ägg, en liten gul lök och en stor vitlöksklyfta. Grisköttet tog jag med för att göra lammfärsen saftigare, den kanske annars skulle ha blivit förr torr. Jag kryddade med salt (1,5 tsk) och svartpeppar. Rörde noggrant, ganska länge.

Jag formade "korvar" av färsen och trädde dem på träspett som jag blötlagt en stund i vatten.

Mannen grillade spetten, äggplantan och zucchinin. Köttet grillade han på en gjutjärnsyta ovanpå grillen. Det är viktigt att vända dem inom två sekunder när man lagt dem på grillen eller ytan, annars fastnar de och går sönder. Lite olja är också bra.

Så var det klart! Mums!

2 kommentarer:

  1. Det var faktist jätte super för jag hade int äti äggplanta och zucchini på länge!!!
    H. MELLIS

    SvaraRadera
  2. Tack gumman, mammas lilla gourmet!

    SvaraRadera