måndag 5 juli 2010

Skakagurka

Min fina dill inspirerade mig till att göra en klassisk skakagurka. Lustigt med denna lätt inlagda gurkrätt är att det finns en svensk variant och en finsk variant. De har olika mycket ättika, socker, salt, vatten och dill. Jag minns inte hur de går, så jag lagade min egen variant. Ungefär så här.

Skivade en hel gurka tunt. Varvade gurka och klippt dill i en ren glasburk med lock. Hällde en skvätt ättika i en mugg (2-3 matskedar?), en skvätt vatten, en tesked socker och en tesked salt. Locket på, och skaka ordentligt! In i kylskåpet. Jag vände burken så att den var uppochner över natten. Så blir det ännu jämnare.

Gott till smörgås, kött, all mat egentligen! Sätt salt, socker och ättika helt enligt smak. Det behövs väldigt lite vätska, gurkan vätskar ur sig själv sedan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar