torsdag 5 augusti 2010

Dillig ugnslax med zucchini i smör

Det här var underbart gott, både laxen och zucchinin. Zucchinin (squaschen) gjordes så att säga "pitkän kaavan kautta" (enligt långa mönstret?), och det var det minsann värt.

Tid: 45/20 minuter. För 5 personer.

Började med att förbereda två medelstora zucchinin. Jag skivade dem ganska tunt och varvade skivorna med lite nymalt salt i en skål, och lade till sist en tyngd på. Där fick de vattna ur sig i minst 20 minuter (gärna ett par timmar om du har tid!). Laxfilén togs fram.

Mannen tog bort benen ur laxen med pinsett. Han saltade och pepprade filén. Jag plockade dill och klippte den. Smörade en panna, och lade dit laxen med dill under, och skinnsidan uppåt. Hällde en hutt vittvin på fisken till sist. In i 220 graders ugn, 10 minuter/cm tjocklek. 10 minuter innan den var klar hällde mannen ett par dl grädde på fisken, som sedan togs till vara till en sås. Han lät såsen puttra en stund på spisen för att tjockna lite och smakade av.

När zucchiniskivorna fått dra ur sig en tid kramade jag ur "saltvattnet" och torkade skivorna lite i hushållspapper samtidigt som jag lade dem i en kastrull med en stor klick smör. Där fick de puttra med smöret (ca 100 gram smör kanske?) på medelhög värme, jag rörde om med 5 minuters mellanrum. Viktigt: de är klara när alla skivor är mjuka och de första börjar gå sönder, vilket tar ca 20-30 minuter.

Strax innan serveringen drog mannen bort skinnet från laxen och strödde det sista dillklippet över.

2 kommentarer:

  1. Mums, det här ska det bli nästa gång jag lagar lax. Vanliga bekanta ingredienser, men inte har jag kommit på att ha paketet 'uppochner' i ugnen..

    Kantareller passar annars jätte bra med i den smörstekta zucchinin. Blev bjuden på den kombinationen hos några bekanta och det var GOTT!

    SvaraRadera
  2. Jag ugnssteker oftast laxen med skinnsidan uppåt, mannen oftast med skinnsidan neråt. Det är ju lite smaksak.

    Kantareller är säkert goda till, kan jag tro! Det här sättet som jag beskrev att tillreda zucchinin skiljer sig för övrigt från "vanlig" smörstekning, som jag nog också ibland gör, ofta med vitlök med. I det här sättet blir de kokta i smör, inte alls stekta. Smaken är annorlunda. Stora flickan, som förr inte gillat zucchini särskilt mycket, var helt lyrisk nu!

    SvaraRadera