onsdag 25 augusti 2010

En halv ren!

Jag verkar ha beställt en halv ren åt oss. Det gick så snabbt, nappade på en gammal bekants Facebook-status, där hon berättade att hon beställt ren. Så beställde hon hastigast en halv ren åt mig också! Super. Rakt från Lappland, prydligt förpackad i små paket. Så om allt går bra ska det bloggas ren i höst!

Men grisen i säcken har jag nog samtidigt köpt, för jag har ingen aning om hur stor en halv ren är!? Hur många kg brukar de renar vara som slaktas och skickas hit ner, nån som vet? Min bekanta kom inte heller riktigt ihåg. Snabb googling säger att en ren väger mellan 50 och 170 kg. Det hjälper inte så mycket...

(picture by conbon)

5 kommentarer:

  1. Genomsnittlig slaktvikt på ren är ca 45 kg. Sedan beror det på var renen är uppväxt och naturligtvis om det är frågan om en kalv eller ett vuxet djur. Jag tippar på att du får 18 kg kött.

    SvaraRadera
  2. Tack Pia! Nu kan jag lite uppskatta hur mycket plats jag ska lämna i frysen :). Inte så lätt nämligen, för den är just nu som fullast av bär...

    SvaraRadera
  3. Väntar med spänning på recept - sitter själv med en hel ren i frysen. Ytterfiléerna har vi ätit, men resten av renen väntar... Vi tog tillvara alla små bitar vid slakt och fick korv gjord på det - fantastiskt god blev den! Vår hela ren tog upp ca en tredjedel av vår 200 l:s frysbox.

    SvaraRadera
  4. Ren är härligt! Vi beställer en ren i året från Lappland, men så är vi också sju i familjen. Jag gör allt på den, köttsoppa, grytor, stekar, biffar, spagettisås, köttbullar, renskav - you name it!

    SvaraRadera
  5. Låter gott och klokt! Hoppas verkligen min renhalva hittar fram.

    SvaraRadera