söndag 29 augusti 2010

Frukost- och mellanmålstips i äppelsäsong: äppelgröt på korngryn

Det här var då jättegott! Jag försökte komma ihåg hurdan äppelgröt min mamma brukade laga i min barndom, för den var så god. Tyvärr kan jag inte fråga henne då hon inte är kvar längre, men jag kanske kom ihåg i alla fall.

Tid: 60/15 minuter. Jag lagade ca 3 liter gröt så det räcker för några dagar.

Kokade upp 2 liter vatten och hällde i ca 4,5 dl krossade korngryn. Så skar mannen ganska många äpplen i tärningar, åtminstone 15 stycken, och de fick koka med. En tesked salt satt jag med och en matsked socker (beror på hur sura dina äpplen är, så klart). Skulle jag haft en kanelstång så hade jag lagt med den också! Efter ca 40 minuter var allt klart.

Vi åt med mjölk och lite kanel.

4 kommentarer:

  1. Gröt är jättegott! Ska testa denhär nångång - kanske inte en vardagsmorgon, men när man har lite bättre tid. :)

    SvaraRadera
  2. Bra idé Linda :). Barnen åt i morse slut vår gröt, som jag lagade i lördags.

    SvaraRadera
  3. Delicious! sade ett av barnen, det tyckte mamma också. Skulle röra ner honung i den varma gröten på tallriken, men glömde det i brådskan att sleva i sig då det doftade så gott... Birchermyslin nästa! SF

    SvaraRadera
  4. SF, vad bra! Hoppas birchermyslin också smakar. Vi ska laga det på veckoslutet igen, nam!

    SvaraRadera