söndag 1 augusti 2010

Juli-utmaningen del 1: myntaglass

Av alla de glassingredienser som föreslogs på juliutmaningen var det minsann svårt att välja! I själva verket tror jag glassfesten kommer att fortsätta under veckan med en eller två glassar till! (Uppdaterat 4.8.: Här är del 2!) Idag valde jag ändå det enda jag råkade ha hemma, så det blev ett av Ursulas förslag: myntaglass. Förutom mynta ingick grädde, turkisk yoghurt, äggula, citron och socker. Så här gjorde jag.



Tid: 55/15 minuter. För 5 personer.

Började med att plocka myntablad i trådgården.

Jag hällde upp 2,5 dl grädde och vispade det till löst skum.

Jag krossade myntabladen med mortel tillsammans med ca 0,5 dl rörsocker.

Jag pressade saften ur en halv citron.

Jag skiljde gulan och vitan åt på tre ägg, och vispade gulorna pösiga tillsammans med 1 dl socker.

Jag skar myntabladen ytterligare så fint jag kunde med kniv.

Jag rörde i ca 2 dl turkisk yoghurt i ägg-socker-blandningen, och så rörde jag ner citronsaften och den vispade grädden i det.

Så in i glassmaskinen! Efter ca 40 minuter var glassen klar.

Tips: Om du inte har glassmaskin så vispar du allt, lägger in i frysen i en plastskål, och håller det där 3-4 timmar under vilka du tar fram glassen och vispar den snabbt med en halvtimmes mellanrum under de första två timmarna. (Kanske nån har ett enklare tips, men så här tror jag det blir ganska god glass i alla fall!)

Glassen var supergod! Den var på vippen att vara för lös, och då hade jag fått lägga in portionsskålarna med glassen upportionerad i frysen för 30-45 minuter. Men det gick. Det är viktigt att alla ingredienserna är så kalla som möjligt. Hade t.ex. citronsaften och vispgrädden i kylskåpet medan jag gjorde det övriga.

Efterklokhet/nästa gång: Jag borde ha satt myntabladen i blendern tillsammans med t.ex. yoghurten eller ägg-socker-blandningen, då hade den blivit mer finfördelad. Nu fanns det några klimpar av hackade myntablad här och där i glassen i och med att de fastnat i glassmaskinens armar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar