lördag 28 augusti 2010

Paprikahalvor fyllda med ekologiskt kött

Igår besökte jag grönsaksavdelningen i min nästan lokala butik, och hittade fina paprikor (dock holländska) för 0,99 euro kilot. Jag köpte 11 stycken. Fyra av dem fyllde vi till middagen.

Tid: 45/15 minuter. För 4 personer (mannen på seglats).

Stora flickan, mellanflickan och jag hjälptes åt i köket. Stora flickan gröpte ur och sköljde paprikahalvor. Mellanflickan rörde fyllningen: 350 gram malet ekologiskt blandat gris- och nötkött, två kokta restpotatisar som jag skalat, salt, peppar, chili, lite cayenne, oregano, ett ägg, lite rivna ostknallar (schweizerost och holländsk lagrad ost) samt ett par hackade minitomater.

Så fyllde de paprikahalvorna tillsammans och radade dem prydligt i en gryta med lite olivolja på botten. Plattan på medelhög värme och på med lite vatten (äkta buljong hade varit ännu bättre), ca 2 cm högt, tills det kokade bra. Där fick de puttra på låg värme i ca 30 minuter. Till sist lade vi på det sista av den rivna osten.

En sås gjorde vi till: turkisk yoghurt, lite grädde, en pressad vitlöksklyfta, salt, peppar, paprika och lite chili. Passade fint till!

2 kommentarer:

  1. Vad sugen jag blev! Tack för tipset. Jag brukar alltid laga fyllda paprikor denhär tiden, men jag har glömt bort det i år. Jag åkte direkt och köpte till middagsmat i morgon men fick inte alls lika bra pris som du!

    SvaraRadera
  2. Äsch då! Mannen var idag i samma butik, och köpte ett kilo till, för vi hade redan ätit 9 st. Ibland har man ju tur :).

    SvaraRadera