lördag 14 augusti 2010

Yes, jag kan äta råg!

Efter att ha varit glutenfri en månad, och symptomfri från rosacean jag led av i 13 år, testade jag att äta rågbröd. Det gick bra! Har ätit både efterugnsbröd (100 % råg, surdeg) och knäckebröd. Absolut inga utslag, inte ens en rodnad i ansiktet.

Det tycks med andra ord inte vara en intolerans mot direkt gluten, utan något annat i spannmålet, möjligtvis bara i vetet. Korn har jag inte testat ännu. Ska göra det när jag har en chans, för det ska ju vara rent korn, utan andra spannmål.

Vetet innehåller flera olika proteiner som kan orsaka överkänslighet. Jag läste också lite på om skillnader mellan olika former av glutenintolerans och veteallergi. En stor skillnad är den att symptomen från allergi kommer snabbt, ofta inom några minuter, eller i alla fall inom några timmar. Det är ju så det gjort för mig. Jag har i många år känt kliande hud när jag ätit bulle, t.ex. (fast ändå inte av t.ex. pasta). Men irritationen, inflammationen i huden, har funnits där precis alla dessa 13 år, även om jag i perioder varit utan vete i en eller två veckor, t.ex när jag fastat samt en gång när jag testade en diet utan bland annat vete.

Åren 2002-2004 behandlades min rosacea på hud- och allergisjukhuset i Mejlans. De testade flera olika antibiotika på mig, bland annat tetracykliner. Jag fick alltid biverkningar av medicinerna, som stora röda bulor på benen, eller kliande armar. Den sista medicinen jag testade var värst - jag fick hemska magkramper. När jag ringde läkaren fick jag råd att minska dosen tills magontet gick om. Jag tog till sist bara en halv tablett istället för tre om dagen, och hade fortfarande lite ont i magen. Men medicinens verkan var ju också borta. Jag var år 2002 på laserbehandling också. Det var smärtsamt, men en del av rodnaden försvann. Men småningom kom det tillbaka och år 2004 såg jag lika illa ut som innan. När inget av det de föreslog hjälpte sade de att jag får leva med det här ansiktet. Aldrig föreslog det någon koständring, eller ens allergitest, trots att de behandlar allergier på samma sjukhus.

I veckan ringde jag hud- och allergisjukhuset, för jag ville berätta vad som gjort mig frisk. Nå - läkarna som behandlat mig hade alla bytt jobb, och ingen var intresserad av att dokumentera vad som gjort mig frisk. Det här säger mig mycket om dagens läkekonst. I tid och otid ska det tutas giftiga mediciner i mänskor, med otäcka biverkningar redan på kort sikt och Gud vet vilka de långsiktiga biverkningarna är, när något så enkelt som att utesluta vete ur kosten skulle ha gjort tricket.

6 kommentarer:

  1. Ps, har du provat havre för det är nästan utan proteinet gluten, och kan rekommenderas för celiaki allergikers, eller kanske du inte lider av celiaki då du tydligen kan äta råg som i allra högsta grad innehåller just gluten...ds.

    Bovete är ju ett annat perfekt sädesslag för de som lider av någon slags sädesslags allergi, synd bara att så många tror att bovete skall användas endast till blinier, då det trots allt har ett väldigt stort användningsområde, det har liksom lite hamnat på sidan av, varför vet jag inte.

    SvaraRadera
  2. Intressant Flo! Min son, var hyper allergisk som liten.. enligt vissa läkare saknade han ett enzym i tarmen..På den tiden gick det inte att testa riktigt.. Men reaktionerna var snabba och kom endast från mat, vilket dämpade mitt stora matintresse något, eftersom det blev mjölkfritt, men mycket kött (inte köpt broiler, för det gav utslag..), potatis, morötter.. havre och råg. Soija och vatten och färska grönsaker.

    Men det blev karl av honom också. Ska tipsa honom om vetet.. för allergin finns än men slår bara till ibland.. och ända sen liten började den med härligt rosiga kinder... (äppelkindat barn) men som sen "sprack" sönder och om man inte undvek viss mat, rann hudens vätskor rakt ut i stora
    sår..

    Det var tuffa år.. med många slags experiment.. Men allt har ju utvecklats.. men mitt intresse för färska råvaror stärktes.. och har fördjupats.

    SvaraRadera
  3. Bra Flo!Det att du märkt att du kan äta råg och det att du ifrågasätter skolmedicinen. Jag lyfter på hatten att du ens bemödade dig att ringa dit. Det är en så stor kvarn att de är inte intresserade av en individs framsteg och upptäckter. Skriva ut mediciner, det kan dom och hela systemet i vårt land är uppbyggt och understöder detta.
    Skolmedicinen är bra på akutmedicin och på att snabbt rädda liv. Utöver det så finns det så mycket andra behandlingsmetoder som skulle kunna passa bättre och verka skonsammare för patienten. Det är så mycket människor som äter mediciner i onödan eller har fel medicinering och det gör mera skada än nytta. Syntetiska mediciner verkar negativt på människans egen naturliga energi. Läkemedelsindustrin mår ju bra och det tycks vara det som är viktigast. Jag har hur mycket exempel som helst på att systemet är skrämmande. Hur kommer det sig att nästan 10 procent av Finlands befolkning äter medicin mot depression? Hur kommer det sig att användningen har ökat varje år och det har skett en 20 procents ökning de senaste 4 åren?
    Huh!

    SvaraRadera
  4. Jo, vete (särskilt) ställer ju till det för många av oss, har jag lärt mig. Proteinerna i vete är ganska ovänliga mot många magar, och så har vi ju haft jordbruk i Finland bara i ca 4000 år. Våra gener är sämre anpassade för spannmål än t.ex. i Afrika eller mellanöstern.

    Christian, jodå, havre är testat, och det tål jag bra! Bovete likaså. Däremot tycker jag inte bovetets smak passar till helt vad som helst, men kanske jag kan utmana dig att visa mig ett gott recept med bovete? ;)

    Håller med dig Pia om medicinerna. Statiner är ett annat skrämmande exempel.

    SvaraRadera
  5. som du kanske redan visste så är Bovete inte släkt med vete utan en ört och dessutom släkting till rabarber, vilket få vet. Bovete är som sagt totalt glutenfritt och därför väldigt svårt att baka på, men ett bra alternativ för glutenalleriker. Och ett ytterst bra bindemedel i stället för ägg. Men om du vill ha ett exklusivt och utmanande recept på bovete kan du prova på att laga stora tunna pannkakor på bovete som du sedan varvar med både jordgubbar, rabarber och vaniljeglass, alltså som en slags tårta i flera lager som sedan kan skäras i önskade bitar eller som var och en förser sig av som till efterätt till exempel. Någonting liknande på vanligt vete i pannkaksmeten finns det ute i Korpo trakten och ute vid Tvärminne, Korpoströmsbakelsen lär den heta, och även den var god bara med bovete, prova detta du, du kommer inte att bli besviken, man måste bara hitta det rätta kombinationerna till bovetet, och när man lärt sig detta öppnar sig en helt ny värld av smaker.

    SvaraRadera
  6. Christian, tack för tipset, låter gott! Jag köpte mjöl redan för över en vecka sedan. Nån slags plättar ska det kanske bli då!

    SvaraRadera