söndag 26 september 2010

Bredbart smör och persilje-ringbloms-smör!

Nu har jag äntligen gjort mitt bredbara smör. Jag utgick från vanligt mejerismör, men man kan så klart också göra bredbart smör av hemkärnat smör, kärnat smör från butiken, eller ekologiskt smör.


Tid: 10 minuter + några timmar mjukningstid. Ca 650 gram smör.

Först lät jag 500 gram smör få rumstemperatur under några timmar. Så vispade jag smöret, hällde i 1,25 dl rybsolja (det motsvarar förhållandena 4:1 smör/olja), vispade det jämnt, det tar bara en minut. (Det går lika bra med olivolja, men smöret får också smak av den olja du använder!) Jag vispade också ner 0,5 dl vatten.

Så skedade jag det väldigt mjuka nya bredbara smöret in i ett eget kärl.

Sedan gjorde jag en sats persilje-ringbloms-smör av ungefär halva satsen: Jag hackade en knippe persilja och två ringblommors kronblad, och vispade ner dem i smöret. Klart!

Jag täckte smörbyttorna med lite folie och lade in i kylskåpet.

Bägge smören blev jättegoda, och just lagom bredbara helt kylskåpskalla! Rybsoljan ger en god nötig smak. Jag kan tänka mig att det blir gott med olivolja också!

4 kommentarer:

  1. Vi har gjort så där (utan kryddor) en längre tid. Och nu när man blivit van, tycker man att de köpta margarinerna är riktigt äkliga !

    SvaraRadera
  2. Annika, låter bra! Jag tyckte det var överraskande enkelt faktiskt. Utan persiljeversionen så hade det ju gått mindre än 5 minuter!

    SvaraRadera
  3. Super, nu ska jag genast testa! Är så utled på att familjen med våld vill äta margarin från butiken, bara för att de tycker smör är hårt o jobbigt...
    -morsa

    SvaraRadera
  4. Morsa - vill de ha ännu mjukare, så lägg mer olja (och även vatten) i förhållande! Det beror nämligen på hurdant bröd man har också. Mitt bredbara smör blev lagom mjukt för rågbröd och surskorpa, vilket är det vi äter mest. För mjukare bröd kanske man vill ha ännu mjukare smör.

    SvaraRadera