tisdag 7 september 2010

Hemlagat smör!

Jag har lagat smör ikväll! Och det var inte ett dugg svårt. Oförskämt enkelt faktiskt.

Jag vispade grädde, som jag haft i rumstemperatur minst 12 timmar (borde ge en viss syrlighet åt smöret!), så långt det gick,

lätt rinna av i sil,

vispade lite till,

lät rinna av lite mer,

vispade igen,

tvättade det i en bunke med kallt vatten,

lade i ett kärl,

saltade.

Klart!

Det måste jag ännu tillägga, att vätskan som blir över, som kallas kärnmjölk, är utmärkt att använda till bakning, pannkaka eller plättar, så släng den absolut inte ifall du gör en större sats!

Här är en video som visar mer i detalj hur man gör, den här följde jag ganska långt.

13 kommentarer:

  1. Så häftigt! Men finns det någon poäng med att göra eget smör? Blir innehållet på något sätt bättre än i köpt smör?

    Och en helt annan sak: Du som vet så mycket om mat och matlagning, vad är din inställning till teflonpannor och teflonkastruller? Jag läste nyligen att de avger kemikalier som lagras i kroppen och att de som har höga halter av dessa kemikalier också brukar ha höga halter av det onda kolesterloet (tror det var barn som hade undersökts?). Teflon eller inte, what say you?

    SvaraRadera
  2. Jag gjorde det helt på skoj faktiskt. Eller egentligen, vilket jag glömde skriva i inlägget, så hade jag en grädde som blivit glömd i rumstemperatur ca 12 timmar, och var lite på väg att surna (=klimpa), och då passade jag på. Lite syra är bara bra.

    Angående teflon. Jag tror teflon är bra, men ska man steka hårt rekommenderar jag gjutjärn. Själv använder jag teflonkastrull till mannagrynsgröt (förr, har slutat med manna nu...) och vissa såser. Teflonstekpanna använder jag till äggröra, omelett och uppvärmning. Alltid mild värme. Steker nog även bacon i teflonpanna, för de fastnar så lätt i gjutjärn. Men allt som ska ha yta är bättre i gjutjärn.

    SvaraRadera
  3. Hur blev smaken och konsistensen?

    SvaraRadera
  4. Smaken var bra, jättegod faktiskt. Nästa gång ska jag göra den på ekogrädde, fick tips av kolleger att det ska finnas i alla butiker fast jag min blindbock sökt och missat. Ekosmör är nämligen något helt supergott, i alla fall det man får på Eat&Joy Maatilatori i Glaspalatset.

    Konsistensen är helt bra, kanske lite grynigare än vanligt smör. Men jag tror det blir bättre om mängden är större, jag hade en så lite klimp. Nästa gång kanske jag blandar i lite olja, och kanske också lite vatten, bl.a. Paula Heinonen (se inlägg 8.9.) tipsade också om att röra ihop olja, vatten och smör, och en kollega jag talade med idag gör också så.

    Din yoghurt, bakformen, har jag ännu i tankarna att testa på nån dag!

    SvaraRadera
  5. Ja, där (yoghurten alltså) finns nog ännu lite (nåja, mycket) att förbättra och experimentera med. Har ett par andra (i mitt tycke) lite spännande saker att skriva om också, men jag har nu i över en månads tid skjutit upp det mesta...

    Har bara haft en lite hektiskt höst och lite onödigt mycket motgångar. Vi har bl.a. helt tomma köksskåp för tillfället. Kvarnmott hade passat på att invadera vårt kök när vi var två veckor på semester. Ingen trevlig syn, fick slänga all mat... Fick idag reda på att grannarna i trapphuset också har av dem. De (motten alltså) *borde* inte så lätt flytta mellan lägenheter, men tydligen gör de det på nåt vänster... Så de kommer tydligen tillbaks om inte alla gör sig av med dem samtidigt. Larver har vi son tur inte mera hittat hos oss, men så har de inte heller nåt att äta här...

    SvaraRadera
  6. Inte så lätt, när jag tydligen lider av en delad personlighet... :-)

    SvaraRadera
  7. Ingen fara, jag fortsätter kalla dig Bakburken som jag av nån orsak alltid gjort ;) (fick det liksom om bakfoten från början...)

    Uff, fy vad otäckt med motten :S

    SvaraRadera
  8. Coolt! Det här borde jag helt klart prova göra med flickorna!

    SvaraRadera
  9. Det ska du absolut prova, Miisa! Gör gärna på 5 dl grädde när du håller på, det blir ju bara ca hälften av mängden smör, resten blir kärnmjölk.

    Jag hittade förresten den där ekogrädden... Men tusan, den är ju laktosspjälkt och kallas vispikerma istället för kuohukerma (inte för att jag nånsin förstått skillnaden?). Så nä, inget för mig, laktosspjälkningen är en processning för mycket i min åsikt. Även om... det ekologiska kanske kunde motivera det. Kan inte förstå att dom inte kan göra helt vanlig ekogrädde :(.

    SvaraRadera
  10. Ännu om syrningen(?) eller syrakulturen. Vad är det som får den att sluta surna i.o.m. att man så att säga kärnar smöret? Eller fortsätter det surna, men långsamt i kylskåp? Och varför surnar då inte butikssmör om man låter det stå framme? Eller gör det det?

    SvaraRadera
  11. Bakformen, jag tror mjölksyrebakterierna behöver vatten. Fett är väldigt konserverande, i synnerhet mättat fett. Därför tror jag processen tar slut när grädden blivit smör.

    Avsaknaden av vatten är det som gör att t.ex. torkat kött och fisk håller, likaså russin eller annan torkad frukt. Det behöver inte vara helt vattenfritt, men efter en viss gräns kan bakterierna inte fortplanta sig.

    SvaraRadera
  12. Här är en video där han gör smöret på lite annat sätt. Eller kanske det sist och slutligen är precis samma sätt... http://www.wimp.com/makebutter

    SvaraRadera
  13. Tack Tove för länken, smart sätt. Kanske man borde testa!

    SvaraRadera