söndag 12 september 2010

Läst (till hälften): Omega Zone av Barry Sears

Den här boken ville jag inte öda så mycket tid på att jag skulle hunnit läsa slut den. Det var inte direkt så att den var dålig, men det mesta var ganska bekant för mig och Sears' sätt att beskriva saker var inte så givande.

Barry Sears grundade redan på 1990-talet ett begrepp som han kallar Zone. Själv kallar han inte Zone en diet, utan ett tillstånd, det ideala tillståndet som mänskan ska befinna sig i. De flesta andra kallar däremot nog Zone för en diet, för det är just vad det är, utöver det där tillståndet då. Sears' första bok handlade om detta sätt att äta. Den här boken, Omega Zone, handlar om det plus att äta omega-3-fettsyror som kosttillskott.

Boken har ca 300 sidor plus ytterligare 100 sidor tabeller och referenser. Så nog har Sears studerat saker, ingen tvekan om den saken. Men dieten han prompt anser att alla mänskor ska sträva efter är ganska så styvt definierad, jag kan inte riktigt förstå varför alla mänskor borde äta just så.

Så här ska man alltså äta enligt Zone: dagligen 30 energi-% proteiner, 30 energi-% fett och 40 energi-% kolhydrater. Alltså relativt mycket proteiner, men lite mindre fett än jag själv anser naturligt. Jag tror många mänskor mår bra av en sådan kost, och att idrottare kan nyttja särskilt mycket av den. Sears har också jobbat med många toppidrottare och uppnått resultat. Idrottare har ju i regel ett större proteinbehov än andra. Dessutom tål de alltid en större mängd kolhydrater än andra, även om uthållighetsidrottare behöver mer fett än kolhydrater. Men t.ex. sockerkänsliga mänskor, särskilt dom med sänkt insulinkänslighet, mår knappast bäst av Zone-kosten.

En svår sak med Zone-kosten är att det blir mycket räknande. Tills man kanske är så van att man lägger upp sin tallrik automatiskt på rätt sätt. Men det måtte ta tid! Och för att få i sig så mycket protein men lite fett får man konsekvent undvika fetare kött, vilket kan vara onödigt krångligt.

Boken behandlar eikosanoidbalansen ingående. Jag tror också att det ligger mycket viktig kunskap där. Vi behöver alla mer av omega-3-fettsyror för att må bra. Och Sears framför också att det är insulinet som är den huvudsakliga boven i fetmaepidemin som drabbat USA, och därmed de raffinerade kolhydraterna.

Jag behövde veta vad Zone går ut på, och nu vet jag. För övrigt rekommenderar jag inte boken så där jätteivrigt åt nån.

1 kommentar:

  1. Sorry - hade ett fel i energiprocenterna, som jag nu rättat till.

    SvaraRadera