onsdag 15 september 2010

Läsvärt: GI-Noll! av Sten Sture Skaldeman

Sten Sture Skaldeman anses vara en av Sveriges främsta experter på LCHF-kost. Han kallar kosten GI-noll. Han är inte läkare, utan journalist till utbildningen, men han har behandlat tusentals viktklienter under snart tio år, med stor framgång. Hans första bok heter "Ät dig ner i vikt".

GI-Noll! är riktad särskilt till kvinnor, står det på pärmen. Men, så när som på ett eller två kapitel om kvinnor så lämpar den sig precis lika bra för män.

Jag blev väldigt positivt överraskad när jag började läsa boken. Sten Sture åskådliggör de egentligen ganska krångliga fysiologiska processerna bakom kostens funktion på ett otroligt skojigt och enkelt sätt. Det här är definitivt boken för alla som inte vill fördjupa sig i själva fysiologin, och som inte orkar läsa tråkig text.

Nästan hälften av boken är recept. Recepten är väldigt bra, de är enkla och varierade. De flesta går att göra på några minuter. Sten Sture har en väldigt konkret och praktisk approach - både i recepten och i de övriga råden.

Vad gäller Sten Stures läror så tror jag han har mycket klokt att bidra med. Han utgår från att var och en som är överviktig eller fet har en viss sockerkänslighet, och att den ska botas med ganska radikalt sänkt kolhydratandel i kosten. Ju fetare man är, eller ju mer man jojobantat, desto mer ska grönsakerna endast utgöra "dekoration" i den för övrigt animaliska kosten. Jag tror verkligen hans kostråd är mycket effektiva för de flesta av finländare och skandinaver, då vi hör till de folk som tål spannmål sämst. Men... personligen tror jag de flesta av oss ändå klarar av en större mängd kolhydrater i kosten än den han förespråkar. Han tycker alltså att GI-kost är bara skoj, men jag tycker GI kan vara fungerande för många, det har jag ju sett själv.

Boken är läsvärd, snabbläst och roligt skriven. Den är särskilt värdefull för personer som jojobantat och inte lyckats bli av med sin övervikt på långsikt, eller personer med stor övervikt, t.ex. 30-40 kg och mer. Vill man ha mer teoretisk bakgrund så rekommenderar jag andra böcker.

4 kommentarer:

  1. Roligt att du recenserar böcker du läst! JAg har blivit inspirerad och har läst ett par av dem redan. Skall också försöka få tag på GI-noll, den låter ju läsvärd.
    Jag har själv nu gått ner nästan 8kg på 6 veckor med LCHF och mår jättebra! Är helt övertygad om att fler skulle må bra av LCHF kost, men fortfarande är det många, dvs de flesta, som rynkar på näsan när man berättar vad det går ut på. Nå, jag låter siffrorna tala för sin del :)
    - majmamma

    SvaraRadera
  2. Ps: En sak som aldrig kommer upp i kostdebatter eller ens kostråd är själva matens tillredning och behandling. Allt för ofta läser man att maten är mycket enkel att laga, och det är i och för sig helt ok, men när man sedan lägger till att det tar inte lång tid att laga den och eller att det skall inte få ta lång tid att laga den , ja då är man enligt min mening ute på svag is när det gäller situationen hälsosam kost och mat generellt, för det är nämligen så att ( och detta ordspråk har alltid fallit in korrekt, sagt av tidernas största gastronom, Brillat- Savarin, nämligen, att "du blir vad du äter" och, också det att " man blir inte fet eller slank på tid med väl med tid" vad jag vill få fram med det här är att mat är inget man skall tro man blir en friskare eller slankare eller fetare människa av genom av att bruka så lite tid som möjligt på, ni vet, mat är någonting levande och konstant och just av den orsaken kräver det också en massa tid och kärlek och speciellt kärlek, en kärlek till råvaran. Jag är inte den som vill rynka på näsan eller förneka någon som helst kostdiet eller råd men när man väljer att förespråka minsta möjliga tid och arbetsinsats för en hälsosam måltid anser jag det vara lite på sidan av det vad man egentligen vill förespråka, dieter och kostråd har ju trots sina olikheter ändå ett gemensamt mål, att ge en ett sundare liv, och då är det väl också på sin plats med ett sundt förhållande till själva lagandet av denna mat, stress är nutids människans vardag och det borde ju dieterna och kostråden avhålla sig i från, det här är det stora dilemmat i dagens kostdebatter finns, om det då sedan är LCHF, GI eller något annat har ingen betydelse, tänk på det ni som ju är insatta i ämnet kost.

    SvaraRadera
  3. Majmamma, tack, roligt att det uppskattas! Jag har en sån hisklig läsboom på gång och delar gärna med mig. Jag tror dock att Sten Stures böcker möjligen lite väl "lätta" för dig, då du redan kommit ganska långt på din väg, och jag läser ju på din blogg att du är bra på att laga lchf-mat också :). Men som extra inspiration kan det ju funka.

    Christian! Absolut! Jag kan bara beundra dig för att du alltid orkar föra fram denna jätteviktiga sak, att laga mat med kärlek och känsla, att äta i lugn och ro, inte håsa. (Sten Sture Skaldeman däremot kan inte anklagas för att fuska med den saken, han lagar ju allt från grunden och med tanke, även om det går snabbt, men det var säkert inte din poäng heller.)

    Jag gillar att laga långsamt, men lagar mat snabbt då när jag inte hinner annat, samt om jag är ensam. För jag avskyr att laga mat åt bara mig själv, och ännu mer att äta ensam :(. Jag tycker, vid sidan om att laga mat med kärlek, att det är viktigt att hantera råvaran varsamt. Och det kan man ju göra även om man gör det ganska snabbt...

    SvaraRadera
  4. Så sant så Flo du förstod mig helt riktigt mitt poäng var närmast just det att försöka få en harmoni i allt detta med mat, och som du säkert vet så är det också så att det är inte bara maten som är anledningen till ett sunt liv, även allt det omkring liggande, alla effekter som, bordet med dekorationerna, omgivningen och givetvis sällskapet vid bordet är utlösande faktorer som påverkar ditt och mitt välmående. Läs gärna boken för den ärbara vällusten och välbefinnandet, Honnesta valuptate & valetudine av gastronomen Platina från 1474 redan då visste man vad maten hade för betydelse för din kropp och själ och speciellt vad den hade för betydelse för njutningen och det inre välbefinnandet, kockarnas bibel och sägas bör att den boken är anfadern till alla vetenskapliga grunder inom gastronomin, mycket läsvärd bok även för dietister då man betänker att den belyser detta redan på 1400 talet.

    SvaraRadera