lördag 4 september 2010

Lite lyxig hemlagad mysli

Jag lagade mysli idag. Det var nog en lite lyxigare stort - rostad i ugn med lite olja och honung. Så här gjorde jag.

Tid: 50/10 minuter. Blev ca en liter.

Jag blandade 6 dl stora havreflingor, 1 dl linfrö, 1 dl kokosflingor samt ett par dl grovhackade mandlar och hasselnötter i en skål. Rörde ut en matsked honung i en skvätt varmt vatten, och blandade i en halv dl kallpressad kokosolja. Hällde såsen på de torra grejerna, och rörde om.

Spred ut allt på en ugnsplåt med bakplåtspapper på. In i 160 grader varm ugn. OBS! Rör om efter 10 minuter och efter 20 minuter (annars kan myslin brännas!), totaltid 25-30 minuter, var noggrann med att färgen är just lite gyllene, inte mörk. Sedan fick myslin svalna en stund på plåten innan jag blandade i lite russin och hackade torkade aprikoser. Klart! In i en ren burk med lock.

PS. Jag brände den första satsen. Hade då ugnen på 175 grader och glömde röra om. Fick slänga hela rasket :( så passa upp!

2 kommentarer:

  1. Vet tänker du om att blötlägga nötter och värma dem på högst 100 grader som det står om t.ex. här http://nuetsnyanser.blogspot.fi/2013/06/favoriter-del-2-notter-och-fron.html
    Håller du inte med eller tänker du att det är värt det i alla fall eftersom det ändå är hälsosammare än butiksmysli?
    Jag undrar hur man kunde laga mysli om man blötlägger före och inte värmer så högt. Skulle gärna göra mysli med nötter (cashew-, hassel- och valnötter), frön (pumpa-, solros- och svarta semsamfrön), kokosflingor och kallpressad kokosolja. Men om fröna och nötterna ska torkas först vet jag inte hur man gör sedan.
    Dessutom kanske jag borde se över mitt val av frön (och kanske nötter) med tanke på fettsyrebalansen.

    SvaraRadera
  2. Hej Tove N! Ber om ursäkt för mitt sena svar, min blogg har legat i dvala i 2-3 år och jag har nyligen återupplivat den. Ditt förslag om nötter verkar väldigt klokt. Numera är jag mer bekant med rawfood än jag var förr och skulle för det första aldrig ha honung i ugnen mer (ska ändra i receptet!) och för det andra handskas varsammare just med nötter. Jag lagar ofta rågröt nuförtiden, och just blötläggning är ju mycket bättre för kroppen än ugnsrostning. Om du har blötlagt nötter och sedan torkar varsamt i t.ex. 45 grader het ugn så behöver du ju inte göra så mycket mer, myslin blir bra så.

    SvaraRadera