torsdag 23 september 2010

Stora flickans glassiga specialefterrätt med äpple

Det här är stora flickans skapelse, och jag har fått lov att blogga den. Hon är 12 år.

Tid: ganska länge, man skär försiktigt när man är så ung ännu. För 5 personer.

Hon skar fem små äpplen i små tärningar. Så vispade hon 2 dl grädde och blandade i lite turkisk yoghurt och lite socker. Hon hackade en stor näve mandlar och hasselnötter. Hon rörde ner hälften av äppeltärningarna och nöthacket i röran och lade det  i frysen. En gång hade hon fram bunken och rörde om, och lade den tillbaka. Totalt var den en och en halv timme i frysen.

Sedan skedade hon upp den glassiga röran i glas, och dekorerade med resten av äpplen och nöthacket samt kokosflingor. Gott!

3 kommentarer:

  1. Låter ju super! Det ska jag tipsa mina ungar om också ;-)
    Morsa

    SvaraRadera
  2. Det här verkar vara super gott! Nåt jag definitivt ska testa laga en dag!
    Över till lite sockerfrågor. Har tänkt skaffa sukrin, eftersom det används i dom recept jag har kommit över. Men var hittar jag det i Finland? Har hittat det på en svensk hemsida, PlusHälsa, varfifrån man kan beställa det. Men köper det ju så gärna i Finland, Helsingfors. Har du använt det? Rekommenderar du det?

    SvaraRadera
  3. Jessica, för det första, den här rätten kan du bra laga helt utan socker! Det beror på hur söta eller sura äpplen du har. Rekommenderar lite sötare.

    Jag skulle personligen avråda från alla sötningsmedel, inklusiva sukrin. Jag tycker vanligt socker, eller ännu hellre honung eller lönnsirap, är helt OK då och då för de flesta av oss. Men inte varje dag.

    Om du däremot är tvungen att äta strikt LCHF av hälsoskäl så skulle jag avråda lika mycket från sukrin som från alla andra naturligare sockerarter. Alla sötningsmedel uppehåller ett sötsug. De flesta mänskor bör antingen försöka komma bort från sitt sötsug eller så tål de små mängder socker/honung och då kan de äta det...

    Jag blev häromdagen bjuden på en hemlagad choklad som en kollega gjort av råchoklad, kokosfett och nötter och frön. Utan socker. Den var jättegod just som den var!

    SvaraRadera