onsdag 22 september 2010

Vi har en vinnare: moroten!

Septemberfrågan är avgjord. I början ledde tomaten, men moroten vann. Med hela 33 röster totalt hade 60 % av alla personer inkluderat moroten bland sina favoriter.

God tvåa blev tomaten, tätt åtföljd av paprikan, sedan broccoli, gurka, blomkål och spenat.

I svansändan har vi fänkål, kålrot och jordärtskocka. Alla dessa har jag åtminstone en gång bloggat, och de är goda hörni! :)

Själv röstade jag på broccoli, paprika, sparris, spenat och äggplanta (tre av de åtta äggplantsrösterna kom för övrigt från min familj). Men jag storgillar faktiskt alla 17! Fänkål, rödbeta och squasch var nära att komma in bland mina fem bästa. Plus många till som fattas från listan: grönkål, svartrot, endiv, brysselkål, palsternacka, blekselleri, savoykål.

Tackar allihopa för rösterna! Det här var den nästpopuläraste röstningen under Flo Foods historia, hela 55 personer har röstat med i genomsnitt 4,5 grönsaker.

6 kommentarer:

  1. Jag skulle ha velat rösta på mycket fler än fem ;-)
    Morsa

    SvaraRadera
  2. Morsa, jag förstår dig :). Jag hade först skrivit tre, och så när jag själv skulle välja konstaterade jag att tre nu i alla fall är för lite...

    SvaraRadera
  3. Fick nagra palsternackor. Vad kan man göra av dem utom att ha dem i soppa? Evtl. gräddstuva? Eller som mos?
    gumor

    SvaraRadera
  4. Här är vårt favoritrecept med palsternacka: http://keittokirja.kasvikset.fi/WebRoot/1035464/X_Reseptisivu.aspx?id=1078715 Mycket simpelt men verkligen gott.

    SvaraRadera
  5. Tack för palsternackstipset, Ursula! Några tips till kunde vara ugnsrostade: man skär dem i tjocka strimlor, så salt och olivolja, och rostar dem i ugn tills de är klara. Eller puré: koka, mosa med lite spad med, smör i, krydda. Gräddstuva går säkert också bra!

    SvaraRadera
  6. Tack Ursula för receptet! Biffarna blev jättegoda. Stekte även ett par skivor bacon till. Mums!
    gumor

    SvaraRadera