söndag 17 oktober 2010

Besök på Terveysmessut

Den årliga mässan Terveys, dvs Hälsa, var nu i veckoslutet i Helsingfors mässcentrum. Jag tillbringade nästan hela söndagen där för att "känna på isen", dvs diskutera med företag och andra utställare för att se hur de ställer sig till lågkolhydratkost och andra idéer jag har. Det lyckades bra. Härligt när alla står och bara väntar på diskussion, så det är ju lätt att prata då. Och så ville jag se hurdan mässan är ifall jag kanske är där själv på jobb nästa år, man vet ju aldrig :).

Träffade dessutom äntligen Christer Sundqvist live, det är mannen bakom bloggen Veteraaniurheilija. Jag hade mejlat med honom förut men aldrig träffat honom.

Jag hade också tänkt skaffa ett måttband (för kroppsmätningar) och en våg. Men det hittade jag inte! Mätningar erbjöds visserligen på flera ställen, både midjemått, kolesterolvärden, blodtryck, och så dessutom hårbottenanalys och hudanalys... Var ska jag månne hitta ett bra måttband och en våg då? Jag har aldrig köpt eller ens ägt en våg så jag är ju lite bortkommen...

Dummast på mässan var kvinnan från hjärtförbundet när jag frågade henne på vilket sätt den hjärtmärkta olivoljan skiljer sig från annan olivolja. Hon höll med om att användningen av hjärtmärket kräver en motivering, men själva motiveringen hade hon inte en aning om.

Gulligast var de dansande barnen från dansskolan DCA, på bilden.

Jag knöt flera givande kontakter, bland annat till ett par fysioterapeutfirmor och coachingföretag. Hörde också några föredrag, bland annat näringsterapeuten Anette Palssa under ämnet "Haasteena syömisen hallinta. Miksi ravitsemustietous ei aina riitä muutokseen elämäntavoissa", dvs om hur man kontrollerar sitt ätande. Jag ska senare skriva ett skilt inlägg om hennes föredrag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar