söndag 24 oktober 2010

Levande ostron på härlig skaldjursfrossa

Så mötte jag äntligen mitt ostron. Jag har alltid velat smaka på ostron, men helt enkelt inte råkat på sådana förut. Igår var det dags, hos våra goda vänner.


Konceptet på festen upprepades redan för tredje gången: fem män samlas mitt på dagen och förbereder middagen, medan deras fruar och barn kommer när allt är nästan klart. Otroligt lyxigt. Killarna gillar det, och vad skulle vi fruar heller ha emot det?

Det här är ett matreportage, så det kommer tyvärr inga exakta recept! Men fungerar kanske som inspiration?

Meny på Skaldjursfrossa

levande ostron med citron eller rödvinsvinägrettsås
stekta pilgrimsmusslor med knaprigt bacon och gräslök
rökta hela räkor
stekt scampi med vitlöks- och persiljesmör och saffran
grillad hummer

Såser:
räk- och vitlökssalsa
ansjovisaioli
saffranssås med lätt chilismak
tryffelmajonnäs
citron- och hummerromsås

***
blåmusslor kokta i vin med vitlök och grädde
grönmusslor i gräddig tomatsås med chèvre

***
tiramisu
kaffe

Förberedelser:



  



Vid bordet:





Mamma mia, vad det var gott alltihopa! Ostronen var godare än jag vågat hoppas på, jag har ju bara hört att de känns slemmiga, och annat skrämmande. Men de smakade nyfångad fisk och stenig strand!

Mina personliga favoriter under kvällen var ostronen, pilgrimsmusslorna och scampi med saffran. Såserna var supergoda, kanske citron- och romsåsen samt ansjovisaiolin var de bästa.

Barnen fick egen mat, den här fina lasagnen.


Och - ganska stolta var vi nog när stora flickan och mellanflickan (12 och 10 år) spontant kom till bordet och ville äta var sitt levande ostron de med! Mellanflickan tog till och med två!

10 kommentarer:

  1. Av bilderna att bedöma ser råvarorna perfekta ut, och så kan jag tänka mig att du haft extra tur med att få färska levande ostron, det får man inte varje dag i varken Finland eller Sverige, om det inte är speciellt inflygna då. Men gott ser det onekligen ut. Pröva nästa gång det Norska klippostronen, så får ni en lite annan upplevelse.

    SvaraRadera
  2. Christian, de var nog speciellt inflygna :). Värden har goda kontakter, så jodå, på det viset hade vi verkligen tur! Tack för ostrontipset. Kanske jag blir helt hooked på ostron :).

    SvaraRadera
  3. Jisses vilken frossa!! Man blir riktigt grön av avund.
    gumor

    SvaraRadera
  4. Jag måste säga att jag aldrig kommit att uppskatta ostron *skäms*. Tycker mest det smakar "kallsup".
    Men i övrigt låter det som en fantastisk middag!

    SvaraRadera
  5. Somateria Mollissima24 oktober 2010 kl. 23:44

    Syndigt läckert ser det ut! Får inga Mr Bean-reaktioner som vissa andra! Vilka drycker kombinerade ni med godbitarna?

    SvaraRadera
  6. Instämmer! Härligt ser det ut! Och framförallt låter själva konceptet för festen som en riktig vinnare! Det måste jag försöka införa bland vännerna!
    -morsa

    SvaraRadera
  7. Bra fråga om dryckerna... skulle skrivit om dem med om jag bara kom i håg alla... Till musslorna hade vi i alla fall en riesling, och till "förrätterna" hade vi både ett torrt skumvin och ett jättegott vittvin - jag tror det var en pinot noir. Skäms över att jag inte lade på minnet. Borde kanske ringa värden och fråga. Franska var de alla, liksom ostronen :).

    SvaraRadera
  8. Oj,på den festen skulle jag ha velat vara med!! Nam! Jag tycker också att det låter ganska lyxigt att få komma då det är sgs. matdags! :) Har inte fått äta ostron på flere år, inte sedan jag var hos mina franska farföräldrar för typ 5 år sedan. :(

    SvaraRadera
  9. Ostron, nam va gott! Nu blir jag sugen på ostron, det är några år sen jag åt sist. Här uppe vågar jag inte köpa dom.

    SvaraRadera
  10. Vad roligt allihopa att ostronen väckte lite uppmärksamhet :). Jag hoppas verkligen själv också att snart få smaka ostron igen, det var såå tufft!

    SvaraRadera