tisdag 19 oktober 2010

När snålheten bedrar visheten - min Saunalahti experience

När man har en blogg och blir besviken på ett företag, då ska man ju skriva om det, eller hur? Det här är min upplevelse med Saunalahti. (OBS! Tråkvarning ;)

27.9 beställde jag en telefonanslutning från Saunalahti, för min firma. Eftersom jag ännu har jobbtelefon valde jag den billigaste tänkbara anslutningen, som kostar bara typ en euro i månaden i fast kostnad. Det gick jättebehändigt på nätet, tog bara några minuter, det efterfrågades Y-beteckning för företaget, och den hade jag haft redan i två veckor så det gick fint. Det enda som tog tid var att välja numret, som jag fick välja bland över hundra tillgängliga. Allt var bra, bekräftelse kom behändigt per e-post, och efter några dagar ("lähipäivinä") skulle SIM-kortet komma med posten. Jag väntade.

5.10 fick jag ett brev från Saunalahti, där man säger att tyvärr kan ingen anslutning skapas, för firman antingen finns inte eller så är adressen fel eller så bor jag utomlands. Nå - jag ringde dit (köade, osv) och berättade att min firma först den 3.10 kommit i handelsregistret men Y-beteckning är den jag angav och allt borde vara klart. De sa att tja, firman måste vara i handelsregistret. Jag sa, att nå nu är den där, så skicka mig SIM-kortet. De sade bra, SIM-kortet kommer i slutet av veckan (det var då tisdag).

Veckan går, det blir måndag, och tisdag, men inget SIM-kort. Jag ringer dit på nytt, och de har ingen aning om att jag ringt dit redan en gång. Killen jag talade med då har inte gjort nånting åt saken. (Vilket bevisas av att ett identiskt brev som 5.10 kommer hem till mig på nytt dagen därpå dvs 13.10!) Jag är lite upprörd, men hon lovar fixa det, och jag ska få mitt SIM-kort, tyvärr inte på hela den veckan heller, men i början av denna vecka (som vi nu lever). Jag tackar så mycket.

Nå - igår, 17.10, hittade jag Saunalahtis brev i posten för tredje gången. Det kändes oroväckande tunt - inget SIM-kort. Istället var där en räkning på 300 euro - så kallad garantiavgift! Ska betalas in senast 11.11, annars blir det ingen telefonanslutning, och betalas tillbaka efter ett år om man skött sig.

Hallå! Jag har reserverat typ 10 euro för telefonkostnader, inte 300 euro! Jag ringde till dem, en tredje gång, köade, talade. Damen förklarar att det är antingen kreditstörningar eller så saknar de information om företaget. Jag undrar vad de vill veta mer, och berättar att jag knappast kan ha kreditstörningar eftersom jag inte haft någon verksamhet ännu. Hon anser först att det nog tyvärr inte kan hjälpas, men efter att jag prompt berättat att jag vägrar betala denna summa erbjuder hon sig att kolla upp detta med kredit-nånting medan jag väntar på linjen. Och 6 minuter senare återkommer hon med den glada nyheten att jag nog kan få telefonanslutningen även utan denna garantiavgift. Så jag rev den itu, och väntar nu för fjärde gången på när mitt SIM-kort ska dyka anlända...

Så - "lähipäivinä" (= "inom de närmaste dagarna") är nu redan dryga tre veckor. Och det är också orsaken till att mitt nya firmatelefonnummer 045-2536936 fortfarande inte funkar. Vad lär vi oss härav - att snålheten bedrar visheten?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar